صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کمیته حفاظت از خبرنگاران: خبرنگاران بازداشت شده باید فوراً آزاد شوند

کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) که مرکز آن در امریکا است می‌گوید که طالبان باید در مورد ضرب‌وشتم و بازداشت خبرنگاران سلام وطندار تحقیق کنند و دیگر خبرنگاران بازداشت شده را نیز فوراً آزاد کنند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) که مرکز آن در امریکا است می‌گوید که طالبان باید در مورد ضرب‌وشتم و بازداشت خبرنگاران سلام وطندار تحقیق کنند و دیگر خبرنگاران بازداشت شده را نیز فوراً آزاد کنند.

پیک‌آفتاب: کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران، در گزارشی نوشته است: “کریمی و سمیع‌الله روز یک‌شنبه 29 ثور، در چهارراهی حاجی یعقوب (شهرنو کابل) برای پوشش اعتراض زنان برای رادیو سلام وطندار رفته بودند که مامور استخباراتی طالبان آن‌ها را بازداشت کردند.”

استیون باتلر هم‌آهنگ کننده برنامه کمیته حفاظت از خبرنگاران آسیا می‌گوید: “طالبان باید فوراً جمال‌الدین دل‌دار و میرزا حسنی (روزنامه‌نگاران دربند) را آزاد کنند و در مورد بازداشت و حمله به رومن کریمی و بازداشت راننده وی نیز تحقیق کنند.”

این نهاد بین‌المللی، افزایش بازداشت‌های خودسرانه کارکنان رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را نشان‌دهنده وخامت اوضاع برای آزادی بیان و نگران کننده خوانده است.

کریمی، خبرنگار سلام وطندار در صحبت با کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران گفته است که ماموران استخباراتی پس از بازداشت، او و هم‌کارش را با موتر نظامی به ریاست دهم استخبارات (GDI) در کابل بردند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران می‌گوید: “طالبان این دو نفر را به مدت هفت ساعت بازداشت کردند، در مورد کارشان بازجویی نموده و به شرط عدم پوشش اعتراضات یا رویدادهای مشابه در آینده آزاد کردند.”

این کمیته گزارش می‌دهد که در یک رویداد دیگر، روز سه‌شنبه 24 می، ماموران استخباراتی طالبان، دل‌دار، مالک و سردبیر رادیو محلی «رادیو صدای گردیز» را در دفترش در شهر گردیز ولایت پکتیا بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. اکنون پس از بازداشت وی، نشرات این ایستگاه رادیویی متوقف شده است.

گزارش می‌افزاید که استخبارات طالبان؛ حسنی، مالک و سردبیر سابق رادیو آفتاب در ولایت دایکندی را در ماه اگست سال گذشته بازداشت کرده بودند.

این مرکز بین‌المللی گفته است که تلاش‌های اداره استخبارات طالبان در کنترل رسانه‌های خبری و ارعاب خبرنگاران در افغانستان را مستند کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x