صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پنج شهروند تاجیکستانی به اتهام همکاری با داعش در آلمان به زندان محکوم شدند

یک محکمه در آلمان روز گذشته 31 می، پنج شهروند تاجیکستانی را به اتهام عضویت در یکی از شبکه محلی گروه دولت اسلامی (داعش) محکوم به زندان کرد.

یک دادگاه در آلمان روز گذشته 31 می، پنج شهروند تاجیکستانی را به اتهام عضویت در یکی از شبکه محلی گروه دولت اسلامی (داعش) محکوم به زندان کرد.

پیک‌آفتاب: دادگاه شهر دوسلدورف آلمان گفته است که این افراد، همه شهروندان تاجیکستان هستند و از یک عضو ارشد شاخه خراسان داعش در افغانستان دستور می‌گرفتند. سن این افراد بین 25 تا 34 سال است و هر کدام آنان به زندان طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

«سنات‌الله ک» که نام کامل‌اش به دلیل قانون حریم خصوصی آلمان ذکر نشده است، به طولانی‌ترین زندان یعنی 9 سال و 6 ماه محکوم شده است. وی هم‌چنین به پلان کشتن یک مرد که اظهارات تند در مورد اسلام داشت، محکوم شده است.

چهار مرد دیگر؛ محمدعلی گ،‌ عزیزجان ب، فرهادشاه ک و کامران ب، هر کدام به خاطر عضویت گروه تروریستی داعش بین 44 ماه و 8 سال و 6 ماه زندان محکوم شده‌اند. شماری از این افراد به دلیل دست داشتن در پلان انجام یک قتل قراردادی در آلبانی محکوم شناخته شده، قتل قراردادی که بعدها انصراف صورت گرفت.

این دادگاه سال گذشته نیز یک مرد دیگر به نام «رافسان ب» را به خاطر عضویت و سهم گرفتن در ایجاد شبکه داعش و حمایت از پلان دو حمله در آلمان به 7 سال زندان محکوم کرد.

تاجیکستان که بیش از 1357 کیلومتر با افغانستان مرز دارد، بارها نگرانی خود را در مورد جنگ و ناامنی در افغانستان و گسترش و نفوذ گروه‌های تندرو از این کشور به تاجیکستان ابراز کرده است.

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل در گزارش تازه‌اش گفته است که پس از آزادی زندانیان از زندان‌های افغانستان در سال 2021 میلادی؛ شاخه خراسان داعش، جلب و جذب در افغانستان را افزایش داده است. در این گزارش آمده است که داعش و شبکه القاعده که رهبر آن، ایمن الظواهری به هبت الله اخندزاده، رهبر کنونی طالبان، تجدید بیعت کرده است،‌ تا اوایل سال 2023 میلادی قادر به سازمان‌دهی حملات بین‌المللی نخواهند بود.

بر بنیاد این گزارش، حضور این گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان برای کشورهای عضو سازمان ملل نگران‌کننده است.

اما طالبان گزارش گروه نظارت شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان را “بی‌بنیاد” خوانده و آن را رد نمود.

از سوی دیگر، وزارت خارجه طالبان گفته است که از منابع “ناشناخته” نباید “اطلاعات” دریافت گردد و به گفته این وزارت، به طالبان حق داده شود که از طریق نمایندگی دایمی خود در سازمان ملل به شورای امنیت و سایر کشورها حقایق را ارایه کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x