صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیدار سه‌جانبه پاکستان، روسیه و چین در کابل

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل گفته است که با سفیر روسیه و شاژدافیر چین مقیم کابل، درباره وضعیت افغانستان گفتگو کرده‌اند.

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل گفته است که با سفیر روسیه و شاژدافیر چین مقیم کابل، درباره وضعیت افغانستان گفتگو کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: سفیر پاکستان در کابل، روز گذشته ۳جوزا، در توییتی نوشته است: “امروز با سفیر روسیه و شاژدافیر چین در افغانستان، در سفارت پاکستان مقیم کابل، برای تبادل نظر در مورد تلاش‌های متقابل برای صلح، ثبات و پیش‌رفت در افغانستان ملاقات کردم.”

سفیران روسیه، چین و پاکستان در حالی درباره وضعیت افغانستان رایزنی می‌کنند که هیچ فردی به نمایندگی از بازیگران افغانستانی در این نشست حضور نداشته است.

برخی کارشناسان معتقدند که منصور احمد خان، سفیر پاکستان مقیم کابل، در ماه‌های پسین به یکی از بازیگران فعال منطقه‌ای در قبال قضایای افغانستان مبدل شده است.

وی چندی قبل با دبورا لیون، نماینده شورای امنیت سازمان ملل نیز در قبال قضایای افغانستان ملاقات کرده و تصریح کرده بود که در این نشست، چالش‌های بشردوستانه و وضعیت بداقتصادی افغانستان را مورد بحث قرار داده است.

در پی به قدرت رسیدن طالبان و تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور، برخی از کشورهای منطقه تلاش‌های زیادی کردند تا در مجامع بین‌المللی روی موضوعات افغانستان مذاکره کنند و مقامات سیاسی پاکستان بیش‌ترین نقش را در زمینه ایفا کرده‌اند.

عمران خان، نخست‌وزیر معزول پاکستان، یکی از جدی‌ترین سیاست‌مداران منطقه بود که تلاش می‌کرد قضایای سیاسی پس از سقوط در افغانستان را به نحوی مدیریت کند. وی چندین نشست را درباره وضعیت افغانستان در پاکستان برگزار کرد، اما در نهایت تلاش‌های خان به نتیجه نرسید و مخالفت امریکا سبب شد که مجامع بین‌المللی هیچ یکی از بازیگران افغانستان را به عنوان دولت رسمی در افغانستان به رسمیت نشناسند.

مناسبات پاکستان با برخی از بازیگران کنونی در افغانستان بسیار عمیق و دارای سابقه طولانی است و این می‌تواند سبب شکل‌گیری نظم در افغانستان گردد. اما مشکل این‌جاست که مقامات نظامی و سیاسی پاکستان با بهره‌گیری از این مناسبات در صدد کنترل سیاست خارجی افغانستان هستند. این باعث می‌گردد تا شهروندان افغانستانی نسبت به هر اقدام مقامات پاکستانی در کابل با شک و تردید نگریسته و آن‌را تلاشی برای تضعیف بیش‌تر افغانستان قلمداد کنند.

به نظر می‌رسد که با گذشت هر روز، خط‌مشی سازمان‌های بین‌المللی در قبال افغانستان روشن‌تر می‌گردد و فضا برای مدیریت وضعیت افغانستان از سوی کشورهای همسایه دشوار می‌گردد.

به نظر می‌رسد که تا مداخلات خارجی در قبال قضایای افغانستان کاهش نیابد و بازیگران منطقه‌ای بر سر کنترل سیاست خارجی افغانستان و شکل‌گیری یک دولت مدرن در این کشور تفاهم نکنند، تامین صلح و برقراری آرامش در کشور متصور و ممکن نخواهد بود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x