صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار برنامه توسعه سازمان ملل از عدم پرداخت پول برق افغانستان

برنامه توسعه سازمان ملل(UNDP)  از عدم پرداخت پول برق وارداتی افغانستان به تاجیکستان و ازبیکستان هشدار داده و گفته است که اگر این کشورها برق صادراتی‌شان را قطع کنند، در افغانستان 10 میلیون تن در تاریکی قرار می‌گیرند.

برنامه توسعه سازمان ملل(UNDP)  از عدم پرداخت پول برق وارداتی افغانستان به تاجیکستان و ازبیکستان هشدار داده و گفته است که اگر این کشورها برق صادراتی‌شان را قطع کنند، در افغانستان 10 میلیون تن در تاریکی قرار می‌گیرند.

پیک‌آفتاب: پایگاه خبری اورآسیا (Eurasia) با استناد بر بدهی‌های شرکت برشنا نوشته است که برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) هشدار داده است که هرگونه توقف عرضه برق از آسیای مرکزی بیش از 10 میلیون تن از مردم افغانستان را در تاریکی قرار می دهد.

گزارش با استناد بر منابع داخلی افغانستان می‌نگارد که شرکت برشنا، دست‌کم 100 میلیون دالر تاکنون از کشورهای تاجیکستان و ازبیکستان بدهکار است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان، این شرکت 6 میلیون دالر تاکنون به تاجیکستان پرداخته است که میزان کل بدهی آن تا آغاز سال 2022 میلادی به 33 میلیون دالر می‌رسید.

گزارش می‌‌افزاید که با توجه به تحریم‌های مالی وضع شده ازسوی ایالات متحده امریکا، سیستم‌های مالی جهانی اجازه ندارند پول افغانستان را منتقل کنند و شرکت برشنا نیز سازوکار مشخص برای پرداخت بدهی‌های خود ندارد.

اورآسیا با استناد به گزارش سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان در ماه جنوری امسال نگاشته است که طالبان با کمبود شدید درآمد روبه‌رو هستند که توانایی تامین برق تولید شده داخلی و خارجی را ندارند.

برنامه توسعه سازمان ملل عواملی مانند عدم پرداخت بل برق توسط شهروندان، مسدود شدن دارایی‌های افغانستان و هم‌چنان کاهش کمک‌های بین‌المللی پس از به قدرت رسیدن طالبان را مواردی می‌داند که افغانستان تاکنون نتوانسته بدهی‌های خود به تاجیکستان و ازبیکستان را پرداخت کند.

گزارش هم‌چنان می‌افزاید که ازبیکستان از جامعه جهانی خواسته است تا دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند تا به کاهش بحران انسانی در این کشور بیانجامد.

ازبیکستان قرار است امسال 2 میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان را به مبلغ 100 میلیون دالر تامین کند. تاجیکستان نیز متعهد به تامین 1.5 میلیارد کیلووات ساعت به قیمت 69 میلیون دالر است.

افغانستان بیش از 80 درصد برق خود را با هزینه سالانه 220 میلیون دالر از کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان و ایران وارد می‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x