صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تلاش بریتانیا برای تجهیز مولداوی به استندردهای ناتو

وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته از تلاش برای رساندن سلاح و مهمات به کشور مولداوی در غرب اوکراین در "استندردهای ناتو" خبر داد.

وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته از تلاش برای رساندن سلاح و مهمات به کشور مولداوی در غرب اوکراین در “استندردهای ناتو” خبر داد.

پیک‌آفتاب: لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در گفتگویی با روزنامه تلگراف گفته است که دولت بریتانیا علاقه دارد مولداوی با استندردهای ناتو تجهیز شود و در ادامه فاش کرد که کشورش گفتگو در این باره را با متحدانش “آغاز کرده است”.

مولداوی در ماه مارچ، یعنی در همان هفته‌های آغازین تهاجم روسیه به خاک اوکراین، درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را داد و به گزارش رویترز، مسیری غرب‌گرایانه را برای خود ترسیم نمود.

این کشور تاکنون عضو ناتو نیست و در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که پس از اوکراین هدف ولادیمیر پوتین قرار بگیرد. تراس در همین زمینه بر “جاه‌طلبی” رئیس جمهور روسیه تاکید کرد و او را “فزون خواه” توصیف نمود.

مولداوی هم‌چنین دارای ناحیه‌ای مرزی است که به نگرانی در این زمینه دامن می‌زند. این ناحیه “ترانس‌نیستریا” یا نوار باریکی از شرق مولداوی و هم مرز با غرب اوکراین است که از زمان پایان جنگ با حکومت مرکزی مولداوی در سال 1992 توسط جدایی‌طلبان اداره می‌شود.

گفتنی است که حدود 1500 نیروی ارتش روسیه تحت عنوان “نیروی حافظ صلح” در این ناحیه مستقر هستند، ولی از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه نگرانی در مورد به کارگیری این نیروها در جنگ اوکراین افزایش یافته است.

از سوی دیگر گاردین می‌نویسد که معاون نخست وزیر مولداوی ماه گذشته با اشاره به این‌که کشورش در “لحظه‌ای نو و بسیار خطرناک” قرار گرفته، هشدار داده است که نیروهای حاضر در “ترانس‌نیستریا” در پی وقوع یک سلسله انفجار در این ناحیه “در پی دامن زدن به تنش هستند”.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x