صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کرزی: پوشش صورت حجاب نیست

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در تازه‌ترین مصاحبه خود با انتقاد از وضع محدودیت مبنی بر پوشانیدن صورت خبرنگاران، می‌گوید که افغانستان یک کشور اسلامی است، حجاب در آن رعایت می‌گردد و پوشش صورت حجاب نیست.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در تازه‌ترین مصاحبه خود با انتقاد از وضع محدودیت مبنی بر پوشانیدن صورت خبرنگاران، می‌گوید که افغانستان یک کشور اسلامی است، حجاب در آن رعایت می‌گردد و پوشش صورت حجاب نیست.

پیک‌آفتاب: رئیس جمهور پیشین کشور در مصاحبه با شبکه خبری CNN گفته است که پوشش صورت حجاب نیست بلکه سنت برخی از کشورهای دیگر است.

وی در این مصاحبه تصریح می‌کند که موضوع حجاب در افغانستان واضح است، زنان افغانستان خود حجاب را رعایت می‌کنند و پوشاندن صورت به افغانستان از بیرون وارد شده است.

رئیس جمهور پیشین کشور در مورد پوشیدن برقع نیز گفته است که این جز سنت‌های افغانستان نیست و از بیرون وارد فرهنگ کشور گردیده است.

وی با اشاره به این پرسش که طالبان به خبرنگاران زن در شبکه‌های تلویزیونی افغانستان گفته‌اند که صورت‌شان را هنگام اجرا برنامه بپوشانند، گفته است که “زنان نباید از این دستور طالبان پیروی کنند.”

اخیراً یکی از شبکه‌های خبری افغانستان اعلام کرد که مسئولان وزارت امر به معروف طالبان صراحتاً از آنان خواسته‌اند که مجریان زن بدون پوشانیدن صورت برنامه اجرا نکنند.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این پیوند، حکم متذکره را تایید کرده و از خبرنگاران زن خواست، همان‌طوری که در زمان کرونا صورت خود را با ماسک می‌پوشاندند، برای اجرا این سنت دینی نیز صورت خود را بپوشانند.

وزارت امر به معروف طالبان برای اولین بار روز 17 ثور با برگزاری نشستی در کابل، به صورت رسمی جزئیات طرح حجاب که به تصویب ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر مذهبی طالبان نیز رسیده بود را اعلام کرد که بر بنیاد آن پوشیدن برقع و چادری برای زنان و دختران در بیرون از منزل ضروری اعلام گردید. مطابق طرح متذکره در صورت سرپیچی از این طرح، برای ولی زنان و دختران در چهار مرحله جزا پیش‌بینی شده بود.

جزئیات کامل طرح حجاب زنان که ملا هیبت الله آخندزاده آن را تصویب کرده است

اعلام این طرح واکنش‌های تند نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی را برانگیخت و پس از آن وزارت امر به معروف طالبان از این طرح عقب‌نشینی کرده و اعلام نمودند که علاوه بر برقع و چادری، چادر زنان روستایی و چادرهای رایج در کشورهای منطقه هم حجاب محسوب می‌شوند.

عقب‌نشینی وزارت امر به معروف از طرح حجاب

بر اساس مقررات طالبان در سال‌های 1996 تا 2001 نیز زنان مکلف بودند در انظار عمومی صورت‌شان را بپوشانند و اگر چنین نمی‌کردند از سوی ماموران امر به معروف وقت حتی مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گرفتند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x