صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیگار: ترامپ و بایدن سبب فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان شدند

تازه‌ترین بررسی‌های اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا (سیگار) نشان می‌دهد که تصامیم دولت‌ ترامپ و بایدن، باعث فروپاشی نیروهای امنیتی در افغانستان گردیده است.

تازه‌ترین بررسی‌های اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا (سیگار) نشان می‌دهد که تصامیم دولت‌ ترامپ و بایدن، باعث فروپاشی نیروهای امنیتی در افغانستان گردیده است.

پیک‌آفتاب: اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود درباره علل سقوط و از بین رفتن ارتش پیشین افغانستان گفته است که دولت ترامپ و بایدن، عامل شتاب سقوط سریع ارتش افغانستان بود، زیرا طالبان تابستان سال گذشته با سرعت خیره کننده‌ای سراسر کشور را تصرف کردند.

سیگار تصمیم ایالات متحده برای عقب‌نشینی از افغانستان که توسط دولت ترامپ در سال 2020 طراحی و توسط دولت بایدن در سال 2021 اجرا شد را «تنها عامل» در فروپاشی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان خوانده است.

گزارش اداره بازرس، علاوه بر تصمیمات دولت امریکا، محمداشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان را نیز مقصر می‌داند.

گزارش می‌افزاید که پس از توافق با طالبان، عوامل دیگری نیز مانع فعالیت نیروهای امنیتی افغانستان شد. سیگار کاهش عملیات‌های هوایی علیه طالبان را نیز از دیگر عوامل سقوط افغانستان می‌داند: “ایالات متحده در سال 2019 بیش از 7400 حمله هوایی را بر مواضع طالبان انجام دادند که این رقم در سال بعد به 1600 حمله کاهش پیدا کرد و این کاهش در هم‌آهنگی با طالبان انجام شده بود.”

وزارت دفاع امریکا گفته است که کاهش حملات، بازتابی از تعهد ایالات متحده به توافق دوحه است که خواستار توقف حملات علیه طالبان شده بود و نیروی هوایی افغانستان هم‌چنان حملات دفاعی را به تنهایی انجام می‌دادند.

این گزارش هم‌چنین از نحوه خروج ارتش امریکا از میدان هوایی بگرام در جولای 2021 انتقاد کرده و بیان می‌دارد که نیروهای امریکایی بدون اطلاع فرمانده جدید افغانستانی این پایگاه، این پایگاه را شبانه ترک کردند.

اداره بازرس نوشته است: “ارتش ایالات متحده هم‌چنین برق را قطع کرد و غارت‌گران را قادر ساخت که پایگاه را قبل از این‌که نیروهای امنیتی افغانستان کنترل آن‌را دوباره به دست آورد، غارت کنند.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x