صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جزئیات نشست رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی در انقره

شب گذشته تعدادی از رهبران احزاب سیاسی و اعضای حکومت پیشین، نشستی را در شهر انقره ترکیه به هدف رایزنی درباره وضعیت جاری و آینده افغانستان برگزار کردند که در آن بر ایجاد نظام غیرمتمرکز پارلمانی تاکید کرده‌اند.

شب گذشته تعدادی از رهبران احزاب سیاسی و اعضای حکومت پیشین، نشستی را در شهر انقره ترکیه به هدف رایزنی درباره وضعیت جاری و آینده افغانستان برگزار کردند که در آن بر ایجاد نظام غیرمتمرکز پارلمانی تاکید کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: این نشست سه‌شنبه شب 27 ثور، به میزبانی عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان برگزار گردیده است.

محمد محقق، عبدالرب رسول سیاف، حضرت علی، عطامحمد نور، میررحمان رحمانی، الماس زاهد، زینب مزاری، راحله دوستم، معصومه خاوری، عبدالهادی ارغندیوال، لطیف پدرام و نماینده‌های اسماعیل خان و صلاح‌الدین ربانی به گونه حضوری و محمد یونس قانونی و احمدضیا مسعود به گونه آنلاین در این نشست اشتراک کرده بودند.

این نشست حدود هفت ساعت به طول انجامیده و در اخیر اشتراک کنندگان قطع‌نامه‌ای نیز تصویب کرده‌اند که در آن ایجاد نظام غیرمتمرکز پارلمانی برای آینده افغانستان پیش‌بینی شده است.

اشتراک کنندگان در این نشست از فعالیت‌های مخالفین نظامی طالبان در ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان، پنجشیر، سمنگان، پروان، کاپیسا و دیگر مناطق کشور اعلام حمایت کرده و فرار محمداشرف غنی و همراهان وی را از افغانستان محکوم کرده‌اند.

اشتراک کنندگان در این نشست به توافق رسیده‌اند که شورای عالی مقاومت ملی را با 250 عضو از سراسر افغانستان تشکیل دهند و رهبری آن از سوی 25 تن به صورت مشوره‌ای اداره شود.

براساس گزارش‌ها، پولیس ترکیه امنیت این نشست را تامین کرده است که این به معنای حمایت ضمنی دولت ترکیه از رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی کشور به شمار می‌رود.

این در حالی است که طالبان نیز روی برگزرای جرگه بزرگی کار می‌کنند تا در آن مهم‌ترین موضوعات افغانستان را مورد بحث قرار دهند و به شمول محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور پیشین کشور از همه مقامات سیاسی افغانستان برای اشتراک در آن دعوت کرده‌اند.

جزئیات کامل این جرگه طالبان و موضوعاتی که در آن مورد بحث قرار خواهد گرفت نیز هنوز به درستی روشن نیست.

پیش از این، جمال ناصر غروال سرپرست سفارت افغانستان در مسکو تایید کرده بود که به زودی جرگه‌ بزرگی در افغانستان برگزار خواهد شد.

احتمال بازگشت غنی به افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x