صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ستانکزی: به هیچ کشور همسایه اجازه نمی‌دهیم که در امور داخلی افغانستان مداخله کند

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه طالبان در تازه‌ترین اظهارات خود به کشورهای همسایه نسبت به مداخله در امور داخلی افغانستان هشدار داده است.

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه طالبان در تازه‌ترین اظهارات خود به کشورهای همسایه نسبت به مداخله در امور داخلی افغانستان هشدار داده است.

پیک‌آفتاب: شام روز گذشته 27 ثور، شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه طالبان در دیداری که با تاجران افغانستانی در شهر ابوظبی امارات متحده عربی داشت، گفته است: “من امروز این موضوع را تکرار می‌کنم که مردم افغانستان مردم شجاع و دلیر هستند، به هیچ قوت خارجی و به هیچ دشمن خارجی اجازه نمی‌دهند که در کشورشان و در امور داخلی‌شان مداخله کنند.”

معین سیاسی وزارت خارجه طالبان با اشاره به تنش‌های مرزی به میان آمده در روزهای اخیر می‌گوید: “هر کشوری به شمول کشورهای همسایه که در سدد مداخله در امور افغانستان باشد، این را بداند که مردم افغانستان در خواب خرگوش نیستند و آن روز خواهد رسید که مردم افغانستان حق خود را از آن‌ها بگیرند.”

این مقام وزارت خارجه طالبان با اشاره به جنگ 40 ساله اخیر در کشور اذعان می‌کند که مردم افغانستان به خاطر جنگ‌های داخلی از نظر سیاسی و اقتصادی ضعیف شده‌اند و نفاق در کشور زمینه تداوم جنگ را فراهم کرده است.

ستانکزی هم‌چنان خاطرنشان می‌سازد: “ما در این خاک، 40 سال علیه بیگانگان جنگیده‌ایم و میلیون‌ها شهید داده‌ایم، حالا این خاک را به کسی نمی‌سپاریم و نه کسی گرفته می‌تواند.”

در این دیدار هم‌چنان ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رئیس‌الوزرای طالبان نیز صحبت کرده و از تاجران افغانستان مقیم امارات متحده عربی خواسته است که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

ملا برادر گفته است: “اگر شما در افغانستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هستید، ما تعهد می‌کنیم که فرصت‌ها را برای شما فراهم کنیم. این مسئولیت ماست که یک محیط کاری امن برای شما فراهم کنیم و این کشور را با هم بسازیم.”

این در حالی است که اخیراً تنش‌های مرزی میان افغانستان با ایران، پاکستان و تاجیکستان تشدید شده است و هر از چند گاهی درگیری‌های مرزی به وقوع می‌پیوندد.

اختلافات مرزی 5 ثور، میان افغانستان و پاکستان، پای مالی خان، معاون لوی درستیز طالبان را به کنر کشاند. وی هنگام صحبت با خانواده‌های قربانیان ناشی از حمله راکتی نظامیان پاکستان هشدار داد که نیروهای‌شان در امتداد خط دیورند مستقر گردیده و منتظر دستور حمله هستند.

باختر: نظامیان طالبان در امتداد خط دیورند مستقر شده و منتظر دستور حمله هستند

به دنبال آن در 6 ثور، اختلاف بر سر آسفالت یک جاده از سوی افغانستان در امتداد مرز، تنش‌های جدی میان نظامیان طالبان و مرزبانان ایرانی به وجود آورد و به دنبال آن بندر اسلام‌قلعه برای دو روز مسدود گردید که پس از انجام مذاکرات بازگشایی شد.

استقرار تانک‎های زرهی از سوی ایران در بندر اسلام قلعه

در همین حال، روز دوشنبه 26 ثور، آخرین مورد تنش مرزی میان نظامیان طالبان و مرزبانان تاجیکستان به مدت چهار ساعت ادامه یافت و در نتیجه آن شیرخان بندر تاکنون مسدود است.

درگیری نظامیان طالبان با مرزبانان تاجیکستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x