صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلند خواستار پیوستن سریع این کشور به ناتو شدند

سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلند روز پنج‌شنبه 12 می، خواستار عضویت "سریع" این کشور در پیمان ناتو شدند. دفتر ریاست جمهوری این کشور شمال اروپا، طی بیانیه‌ای اعلام کرده که هلسینکی تصمیم نهایی خود را روز یک‌شنبه اعلام خواهد کرد.

سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلند روز پنج‌شنبه 12 می، خواستار عضویت “سریع” این کشور در پیمان ناتو شدند. دفتر ریاست جمهوری این کشور شمال اروپا، طی بیانیه‌ای اعلام کرده که هلسینکی تصمیم نهایی خود را روز یک‌شنبه اعلام خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: رهبران فنلاند می‌گویند با توجه به تحولات اوکراین، خواستار پیوستن سریع و بلادرنگ کشورشان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و برای این کار نیازمند چراغ سبز نمایندگان پارلمان هستند که باید طی روزهای آینده تصمیم خود را اتخاذ نمایند. رهبران فنلند اما در بیانیه مشترک خود گفتند که درخواست رسمی برای عضویت در ناتو ظرف چند روز آینده تسلیم خواهد شد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که مسکو پیش‌تر نسبت به عواقب عضویت احتمالی فنلند و سویدن در ناتو به این دو کشور حوزه اسکاندیناوی هشدار داده بود. فنلند بیش از 1300 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

از جانب دیگر، نظرخواهی‌های صورت گرفته در فنلند نشان می‌دهد که اکثریت قابل توجهی از مردم از عضویت کشورشان در ناتو پس از حمله روسیه به اوکراین، حمایت می‌کنند.

دولت فنلند تصمیم خود را روز یک‌شنبه و پس از بررسی پارلمان و مشورت با شخصیت‌های ارشد سیاسی به طور رسمی اعلام خواهد کرد.

از سوی دیگر؛ اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در عین حال روسیه را بزرگ‌ترین تهدید برای نظم جهانی دانسته است. او هم‌چنین نسبت به روابط “نگران‌کننده” مسکو و بیجینگ هم هشدار داده است.

این در حالی است که گاردین روز ۲۵ اپریل، با نشر گزارشی به نقل از مقام‌های کشورهای فنلند و سویدن نوشته بود که تهاجم روسیه به اوکراین “چشم‌انداز امنیتی” اروپا را تغییر داده و باید برای اقدامات روسیه آماده بود. رهبران دو کشور توافق کرده‌اند تا هم‌زمان درخواست عضویت خود در پیمان ناتو به رهبری امریکا را رسماً ارائه دهند.

تلاش‌های فنلند و سویدن برای پیوستن به پیمان ناتو

این در حالی مطرح می‌شود که روسیه تهدید کرده است که اگر دو دولت، سیاست دیرینه خود در عدم تعهد نظامی را کنار بگذارند، در واکنش به آن اقدام خواهد کرد اما نوع اقدامات خود را تا هنوز مشخص نکرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x