صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آیا لویه‌جرگه برگزار خواهد شد؟

کمیسیون سیاسی طالبان روز سه‌شنبه هفته جاری با برگزاری نشستی اعلام کرد که تلاش‌ها برای بازگشت رهبران سیاسی به افغانستان آغاز گردیده است.

کمیسیون سیاسی طالبان روز سه‌شنبه هفته جاری با برگزاری نشستی اعلام کرد که تلاش‌ها برای بازگشت رهبران سیاسی به افغانستان آغاز گردیده است.

پیک‌آفتاب: انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان با انتشار تصاویری از جریان این نشست، اعلام کرد که نشست متذکره روز سه‌شنبه ۲۰ ثور، “با اشتراک اعضای محترم کمیسیون هر یک مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، ملا خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، ملا عبدا‌لحق وثیق رئیس عمومی استخبارات و همچنان شیخ شهاب الدین دلاور و انس حقانی رئیس و عضو کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان و نیز شیخ محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر” برگزار شد.

وی تصریح کرده که در این نشست روی موضوعات مختلف سیاسی از جمله تماس با شخصیت‌های افغانستان و زمینه‌سازی برای برگشتن آن‌ها به کشور تبادل نظر صورت گرفته است.

در همین حال، برخی از آگاهان سیاسی معتقدند که طالبان تلاش دارند برای برگزاری لویه‌جرگه زمینه حضور دوباره برخی از چهره‌های مطرح سیاسی را به افغانستان فراهم کند و سفر اخیر داکتر عبدالله به خارج از کشور نیز به همین منظور صورت گرفته است.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، اولین بار حامد کرزی، رئیس جمهورپیشین کشور در ماه دلو سال گذشته، در گفتگوی اختصاصی با یکی از شبکه‌های تلویزیونی کشور، راه نجات افغانستان را برگزاری لویه‌جرگه خوانده و اعلام کرد که وی با داکتر عبدالله مشترکاً به طالبان نامه نوشته و خواهان برگزاری لویه‌جرگه گردیده‌اند.

پس از آن، طالبان کمیسیونی را بنام «کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغانستان» به ریاست شهاب‌الدین دلاور ایجاد کردند تا زمینه بازگشت مجدد رهبران سیاسی به افغانستان را فراهم کنند.

هرچند تاکنون هیچ یکی از بزرگان سیاسی کشور حاضر به بازگشت به افغانستان نشده‌اند، اما تلاش‌ها برای متقاعد کردن آنان جریان دارد.

بر اساس برخی از گزارش‌های تایید ناشده، ملاقات امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با برخی از اعضای شورای علمای شیعه افغانستان نیز در همین راستا انجام شده است و طالبان می‌خواهند برخی از چهره‌های سایر اقوام را برای اشتراک در لویه‌جرگه متقاعد کنند.

تاکنون معلوم نیست که پیشنهاد طالبان در صورت برگزاری لویه‌جرگه چه خواهد بود، اما آن‌چه مبرهن می‌نماید این است که رهبران سیاسی طالبان با برگزاری لویه‌جرگه به دنبال کسب مشروعیت بین‌المللی و ایجاد اجماع داخلی هستند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x