صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین: تایوان خاک ماست؛ از تهدیدهای امریکا نمی‌ترسیم

معاون وزیر خارجه چین اعلام کرد که اگر امریکا با کارت تایوان بازی کند "واشنگتن" با پی‌آمدهای غیرقابل تصوری روبه‌رو خواهد شد و بیجینگ با تحریم‌هایی شبیه به تحریم‌های روسیه مرعوب نمی‌شود.

معاون وزیر خارجه چین اعلام کرد که اگر امریکا با کارت تایوان بازی کند “واشنگتن” با پی‌آمدهای غیرقابل تصوری روبه‌رو خواهد شد و بیجینگ با تحریم‌هایی شبیه به تحریم‌های روسیه مرعوب نمی‌شود.

پیک‌آفتاب: نشریه هانگ کانگی “South China Morning Post”، با نشر گزارشی گفته است که لی یو چنگ، معاون وزیر خارجه چین در نشست امنیتی مجازی خاطرنشان کرد، مقصر دانستن کشورش پیرامون حمله روسیه به اوکراین مضحک است. او امریکا را به قربانی کردن اوکراین در برابر منافع ژئوپولتیک خودش متهم نمود.

این گزارش تصریح می‌کند که لی یو چنگ در واکنش به هشدارهای امریکا مبنی بر اعمال تحریم‌هایی مشابه روسیه در صورت حمله به تایوان گفت: “چین باید متحد باشد و متحد خواهد بود. تحریم و انزوا مطمئناً چین را مرعوب نخواهد کرد. در بیش از هفتاد سالی که از زمان تاسیس جمهوری خلق چین گذشته و این کشور طوفان‌هایی را از سر گذرانده‌ است. در چند سال گذشته هم امریکا اقدامات قهرآمیزی از جمله اعمال تعرفه‌های وارداتی، کاهش هم‌کاری، بازداشت مردم به اتهام جاسوسی را پیوسته انجام داده، اما موفق به درهم شکستن این کشور نشده است”.

در بخش دیگر این گزارش به نقل از معاون وزیر خارجه چین آمده است: “ما نه تنها دچار فروپاشی نشدیم بلکه روزبه‌روز در حال پیش‌رفت هستیم. در این شرایط از چه چیزی باید بترسیم؟”.

گزارش می‌افزاید که معاون وزیر خارجه هم‌چنین در نشست مذکور که با هم‌آهنگی مجمع دیپلماسی عمومی چین و دانشگاه “رنمین” برگزار شد، گفت که تایوان یک مسئله داخلی است و نباید آن‌را با اوکراین مقایسه کرد. برخی افراد و کشورها وقتی درباره اوکراین صحبت می‌کنند، بر احترام به حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تاکید می‌کنند اما آشکارا روی خط قرمز “چین واحد” پا می‌گذارند و از استقلال تایوان حمایت می‌کنند. این مقام ارشد چینی اما افزوده است: “به تازگی امریکا  مقابل چین قدرت‌نمایی کرده، محافل‌ ضد چینی مختلف را دایر و حتی هیاهوی بسیاری درباره مسئله تایوان به راه انداخته تا این خط قرمز را به آزمایش بگذارد. این امر نسخه‌ای از توسعه‌طلبی شرق‌گرایانه ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه است. اگر اجازه دهیم این روند ادامه یابد، پی‌آمدهای آن غیرقابل تصور خواهد بود و در نهایت آسیا-اقیانوسیه را به خندق آتش تبدیل می‌کند”.

در قسمت دیگر این گزارش آمده است که معاون وزیر خارجه با دفاع از مواضع چین پیرامون جنگ روسیه و اوکراین گفت که بیجینگ در مسئله اوکراین، طرف درگیر نیست، چه رسد به این‌که از عوامل این جنگ باشد. او تاکید کرد که این بحث در واقع تحریف تفسیری جمله‌ای در بیانیه مشترک چین و روسیه است که پیش از این درگیری منتشر شد و در آن آمده است که “هیچ حوزه ممنوعه‌ای در هم‌کاری” وجود ندارد. بدین ترتیب برخی افراد آن‌را دلیلی بر مطلع بودن چین از قبل درباره برنامه‌های روسیه و حمایت از آن قلم‌داد کردند.

گزارش به نقل از معاون وزیر خارجه چین می‌نویسد: “این صرفاً یک بیانیه عادی است. در حقیقت، ما درباره دوستی با تمام کشورها صحبت می‌کنیم و هیچ‌گاه محدودیتی در هم‌کاری با هیچ طرفی تعیین نمی‌کنیم، مگر این‌که وادار شویم”.

گزارش در بخش دیگر تحلیل می‌کند که لی یو چنگ هم‌چنین تایید کرد که امریکا با قربانی کردن اوکراین در حال تضعیف روسیه، کنترل اروپا و ادامه هژمونی و یک توافق سودآور چندجانبه است. جای تعجب نیست که آن‌ها از این وضعیت خوشحال می‌شوند و سود می‌برند.

در پایان این گزارش آمده است که معاون وزیر خارجه چین باور دارد که تحریم‌ها، اقتصاد بین‌المللی را تضعیف می‌کنند و در نهایت موجب بی‌ثباتی کل جهان شده که امریکا نیز از این امر مصئون نمی‌ماند.

گزارش منتشره با این جمله پایان می‌یابد: “تحت تاثیر تحریم‌های امریکا، بحران‌های متعددی مانند غذا، انرژی، بحران مالی و زنجیره‌های تامین جهانی پدید آمده است و نظم امنیتی، سیاسی و اقتصادی بین‌المللی در خطر است که پس‌لرزه‌های آن کم‌کم هویدا می‌شود”.

این در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده برای سود شرکت‌های نظامی-صنعتی خود در حال جعل حمایت از اوکراین برای رسیدن به منافع خود است. پیش‌تر روزنامه چینی گلوبال تایمز با نشر مقاله‌ای گفته بود که امریکا به منظور افزایش سود شرکت‌های ملی نظامی-صنعتی، حمایت نمایشی از اوکراین را آغاز کرده و در عمل هیچ‌گونه صادق نیست.

چین: امریکا نمایش جعلی حمایت از اوکراین را بازی می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x