صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رئیس سازمان CIA: پوتین در جنگ اوکراین شکست خورده است

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) به تازگی گفته که پوتین شکست خود در جنگ اوکراین را نمی‌پذیرد و جدی‌تر از قبل به دنبال تشدید این جنگ است.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) به تازگی گفته که پوتین شکست خود در جنگ اوکراین را نمی‌پذیرد و جدی‌تر از قبل به دنبال تشدید این جنگ است.

پیک‌آفتاب: ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در جریان کنفرانس نشریه فایننشال تایمز گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شکست خود در جنگ اوکراین را نمی‌تواند بپذیرد و جدی‌تر از قبل در پی تشدید آن است و تاکنون نشانه‌هایی مبنی بر استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در این جنگ دیده نشده است.

به گفته رئیس سیا، با وجود شکست نیروهای روسیه در تصرف کی‌ف و شکست در پیش‌روی در مناطق جنوب‌شرقی دونباس؛ پوتین مفکوره خود برای شکست نیروهای اوکراینی را تغییر نداده است. به گفته برنز، پوتین با وجود شکست در میدان جنگ، معتقد است که مقاومت اوکراینی‌ها را شکست خواهد داد و فعلاً جدی‌تر از قبل به دنبال پیش‌روی در میدان جنگ و تشدید آن است.

ویلیام برنز که پیش‌تر به حیث سفیر امریکا در مسکو ایفای وظیفه می‌کرد، گفته است: «سیا و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی غربی تاکنون نشانه‌ای از آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای پیروزی در جنگ و یا هدف قرار دادن متحدان اوکراین ندیده‌اند، اما ما هم‌چنان به این مسئله توجه جدی داریم و با دقت آن‌را زیر نظر داریم.»

برنز در قسمتی دیگری از این کنفرانس گفته که سخنان رئیس جمهور روسیه باید جدی گرفته شود، اما مواضع او درباره ناتو نباید دلیل بازدارنده‌ای برای گسترش پیمان ناتو باشد. این مقام ارشد امریکایی در ادامه می‌افزاید که اظهارات پوتین مبنی بر این‌که پیوستن سویدن و فنلند به ناتو یک خط قرمز است، جای نگرانی جدی دارد، ولی سخنان رئیس جمهور روسیه نباید مانع گسترش این پیمان شود. برنز گفت: «اگر فنلند و سویدن تصمیم بگیرند که عضو ناتو شوند و این پیمان تصمیم بگیرد که اعضای خود را افزایش دهد و این دو کشور را شامل آن سازند، هیچ چیزی مانع این اقدام نخواهد شد.»

این در حالی است که گاردین روز 25 اپریل، با نشر گزارشی به نقل از مقام‌های کشورهای فنلند و سویدن نوشته بود که تهاجم روسیه به اوکراین “چشم‌انداز امنیتی” اروپا را تغییر داده و باید برای اقدامات روسیه آماده بود. رهبران دو کشور توافق کرده‌اند تا هم‌زمان درخواست عضویت خود در پیمان ناتو به رهبری امریکا را رسماً ارائه دهند.

تلاش‌های فنلند و سویدن برای پیوستن به پیمان ناتو

رئیس سیا هم‌چنین درباره چین که در فکر حمله به تایوان و الحاق آن به خاک خود است، گفته است که چین باید به دقت تهاجم روسیه به خاک اوکراین و تمایل خود برای کنترل تایوان و تمام هزینه‌های آن‌را ارزیابی کرده و نتایج آن‌را بررسی کند. رهبران چین باید به دقت به نتایج جنگ اوکراین و عمل‌کرد ضعیف ارتش روسیه و مقاومت شدید مردم اوکراین نگاه کرده و از آن درس عبرت بگیرند. برنز در ادامه گفته که بیجینگ از این حقیقت ناراحت است که آن‌چه روسیه انجام می‌دهد، باعث اتحاد بیش‌تر امریکا و کشورهای غربی شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x