صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جزئیات کامل طرح حجاب زنان که ملا هیبت الله آخندزاده آن را تصویب کرده است

بر اساس مکتوبی که به دسترس پیک‌آفتاب قرار گرفته است، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، طرح پیشنهادی را عنوانی ملاهیبت الله آخندزاده به قندهار فرستاده و به تصویب وی نیز رسیده است.

بر اساس مکتوبی که به دسترس پیک‌آفتاب قرار گرفته است، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، طرح پیشنهادی را عنوانی ملاهیبت الله آخندزاده به قندهار فرستاده و به تصویب وی نیز رسیده است.

پیک‌آفتاب: طرح توضیحی و تطبیقی که ازسوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر، عنوانی ملاهیبت الله آخندزاده رهبر مذهبی طالبان به تاریخ 28 حمل سال‌جاری، فرستاده شده و مورد تأیید وی نیز قرار گرفته، چادری را بهترین نوع حجاب برای زنان معرفی کرده است.

در این طرح، چهار مرتبۀ جزائی برای زنانی که حجاب خود را به صورت کامل رعایت نمی‌کنند، پیش‌بینی گردیده و از ستره محکمه، وزارت ارشاد، حج و اوقاف، وزارت معارف، وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و تمام خطیبان و واعظان کشور خواسته شده است تا در تطبیق آن اقدامات لازم را به اجراء بگذارند.

در این مکتوب رعایت حجاب شرعی به عنوان یکی از فرائض دینی ضروری اعلام گردیده و در تعریف آن چنین آمده است: «پوشانیدن بدن با هر قسم جامه که باریک نباشد، بدن از آن معلوم نباشد، آنقدر تنگ نباشد که اعضای بدن در آن برجسته گردد، حجاب محسوب می‌گردد.»

در این طرح، چادری به عنوان یکی از اجزاء اصیل فرهنگ افغانی، کاملترین حجاب معرفی گردیده است؛ «حجاب سیاه» که صورت را می‌پوشاند -بشرطی که تنگ و بدن‌نما نباشد، نیز ازسوی طالبان به شهروندان توصیه گردیده و مهمتر از همه «اولین بنیاد رعایت حجاب» جلوگیری از بیرون رفتن بی‌موجب زنان از خانه، اعلام شده است.

بر اساس این طرح وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، زنان مکلف اند برای جلوگیری از فتنه و بر اساس هدایت شرعی هنگام روبر شدن با نامحرم و در انظار عمومی، به جز چشم باید تمام اعضای بدن شان را بپوشانند.

وزارت امر به معروف ملزم گردیده تا از طریق مساجد و نصب برگه‌های آگاهی‌دهی در پارک‌ها و محلات پربازدید، زنان را به رعایت کامل حجاب شرعی ترغیب و تشویق کنند.

در مکتوب تصریح شده است، کسانی که حجاب کامل شرعی را رعایت نمی‌کنند باید در چهار مرحله ذیل تنبیه و مجازات گردند:

  • برای بار اول، زن بی‌حجاب به هدف تنبیه به خانه برده شده و به ولی او، توصیه شود.
  • برای بار دوم، ولی زن بی‌حجاب به ریاست (ریاست عمومی امنیت ملی) احضار شود.
  • برای بار سوم، ولی زن بی‌حجاب سه روز حبس گردد.
  • برای بار چهارم، ولی زن بی‌حجاب به محکمه سپرده شود تا جزای مناسب به وی داده شود.

در این طرح همچنان آمده است، آن دسته از زنانی که در ارگان‌های مختلف دولتی کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، ابتداء وظیفه آنان تعلیق و سپس برکنار شوند.

برای تطبیق این طرح کمیته‌ای به ریاست محمد خالد حنفی توظیف گردیده که در آن مولوی عبدالحکیم، مولوی نور محمد ثاقب، مولوی شهاب الدین دلاور، مولوی فرید الدین محمود، مولوی نور الله منیر و مولوی نور الحق نور عضویت دارند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x