صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیگار: تا پایان سال 2021 میلادی 231 رسانه در افغانستان بسته شده‌اند

بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که تا پایان سال 2021 میلادی 231 رسانه در افغانستان بسته شده‌اند.

بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که تا پایان سال 2021 میلادی 231 رسانه در افغانستان بسته شده‌اند.

پیک‌آفتاب: بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا (SIGAR) در گزارشی که امروز پنج‌شنبه ۱۵ ثور، منتشر کرده با استناد به تحقیق سازمان گزارشگران بدون مرز و انجمن مستقل خبرنگاران افغانستان، اعلام نموده است که تا پایان سال 2021 میلادی، 231 رسانه از مجموع 543 رسانه فعال در افغانستان مسدود شده‌اند.

در گزارش اداره بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا آمده است که دستگیری خبرنگاران، تعطیلی بخش افغانستانِ رسانه‌‌های بین‌المللی، وضع خط‌مش‌های جدید برای رسانه‌ها و تشویق جوانان برای خروج از افغانستان به عنوان بخشی از دلایل بسته شدن رسانه‌ها مطرح شده است.

در گزارش سیگار همچنان آمده است: «به گزارش دیدبان حقوق بشر، رسانه‌گران افغان گفته‌اند که آنان بازداشت، شکنجه و به مرگ تهدید شده‌اند.»

در این گزارش همچنان به بازداشت حداقل 40 ژورنالیست در هفت ماه گذشته اشاره شده و خاطرنشان گردیده که تنها سه ژورنالیست بخاطر حمایت از نشرات رسانه‌های خارجی در افغانستان بازداشت شده‌اند.

گزارش می‌افزاید که در 28 مارچ سال جاری میلادی، تنها چهار شبکه رادیویی در شهر قندهار بخاطر نشر موسیقی مسدود و 6 کارمند این شبکه‌ها از سوی ریاست امنیت ملی قندهار بازداشت شده‌اند.

در گزارش اذعان گردیده که پس از توقف نشرات این رسانه‌ها، تعداد کارمندان رسانه‌های افغانستان از 10790 تن به 4360 نفر کاهش یافته است که در حال حاضر، 3950 تن آنان را مردان و 410 تن دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

سیگار در این گزارش از کاهش تعداد خبرنگاران زن در افغانستان ابراز نگرانی کرده و می‌افزاید که 84 درصد رسانه‌گران زن از زمان تصرف کابل بدست طالبان مشاغل‌شان را از دست داده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x