صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ادعای جدید هند: موارد ضبط سلاح‌های قاچاق شده از افغانستان در کشمیر افزایش یافته است

رسانه‌های هندی به نقل از یک فرمانده ارتش این کشور گزارش داده‌اند که موارد ضبط تجهیزات نظامی قاچاق شده از افغانستان در کشمیر افزایش یافته است.

رسانه‌های هندی به نقل از یک فرمانده ارتش این کشور گزارش داده‌اند که موارد ضبط تجهیزات نظامی قاچاق شده از افغانستان در کشمیر افزایش یافته است.

پیک‌آفتاب: رسانه هندی «News On Air» با نشر گزارشی به نقل منوچ ناراوان، فرمانده ارتش هند در کشمیر نوشته است که در زمان رژیم قبلی طالبان در اوایل دهه 2000، ارتش هند «تروریست‌هایی» که از افغانستان به کشمیر رفته بودند، بازداشت و یا کشته بودند.

او افزوده است که در حال حاضر نیروی انسانی به کشمیر سرازیر نشده، اما تحرکاتی در این راستا وجود دارد.

این فرمانده افزوده است: «تعداد سلاح‌ها و سایر تجهیزات به ویژه دستگاه‌های دید‌ در شب که ارتش در حال تصرف یا بیرون آوردن آن‌ها است که قطعاً از افغانستان به این جا رسیده است.» او افزوده است که ضبط این تجهیزات رو به افزایش است.

از جانب دیگر، یک رسانه‌ هندی پیش‌تر در گزارشی به نقل از انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت نوشته بود، سلاح‌هایی که در اختیار طالبان قرار گرفته اند در حال قاچاق به پاکستان است.

این رسانه نوشته بود که خلاف ادعای طالبان مبنی بر جلوگیری از قاچاق سلاح، بازار تسلیحات در مرزهای پاکستان در حال رونق‌ است و «سلاح‌هایی که به پاکستان قاچاق می‌شوند در نهایت در درگیری‌های فرامرزی علیه هند مورد استفاده قرار می‌گیرند و راه خود را به هند باز می‌کنند».

انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت هشدار داده بود که اگر پاکستان قاچاق غیرقانونی اسلحه را کنترل نکند، باید بهای سنگینی را در این خصوص بپردازد.

به گفته این انجمن، زمانی‌که سازمان‌های جدایی‌طلب تروریستی در خاک پاکستان فعالیت می‌کنند، در مقیاس وسیع به این سلاح‌ها دست پیدا کنند، ابتدا خود این کشور آسیب خواهد دید.

در ماه اگست 2021 میلادی بسیاری از تجهیزات و تسلیحات نظامی امریکایی ارتش افغانستان به دست طالبان افتاد. بارها گزارش‌هایی درباره قاچاق سلاح از افغانستان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان منتشر شده است، اما طالبان این گزارش‌ها را تکذیب می‌کنند.

این خبر در حالی مطرح می‌شود که به تازگی سی‌ان‌ان به نقل از پنتاگون با نشر گزارشی گفته است که امریکا پس از خروج از افغانستان، به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات در افغانستان جا گذاشته است. سی‌ان‌ان در این گزارش تصریح می‌کند که وزارت دفاع امریکا گفته‌ است این تجهیزات اکنون در کنترل دشمنی است که ایالات متحده در دو دهه گذشته سعی در بیرون راندن آن‌ها از قدرت داشتند و آن‌ها را تروریست می‌خواندند.

پنتاگون: 7 میلیارد دالر تجهیزات نظامی ما در افغانستان جا مانده

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x