صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا و اروپا بر مجازات عاملان انفجار دیروز در کابل تاکید کردند

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا و اتحادیه اورپا انفجار دیروز در یک مسجد در کابل که سبب وارد شدن تلفات به غیرنظامیان به ویژه نمازگزاران شد را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان این انفجار شده‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا و اتحادیه اورپا انفجار دیروز در یک مسجد در کابل که سبب وارد شدن تلفات به غیرنظامیان به ویژه نمازگزاران شد را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان این انفجار شده‌اند.

پیک‌آفتاب: جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا ناوقت روز جمعه 29 اپریل، از افزایش حملات در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که عاملان این انفجارها که بیش‌تر اقلیت‌های مذهبی را در این کشور هدف قرار می‌دهد، باید بازداشت و محاکمه شوند.

خانم پورتر هم‌چنین به خبرنگاران گفت که ایالات متحده امریکا متعهد به پشتیبانی از مردم افغانستان به ویژه اقلیت‌های مذهبی در این کشور است.

از سوی دیگر، مقام‌های طالبان گفتند که در اثر این انفجاری که در داخل مسجد و خانقاه “خلیفه صاحب” در سه‌راهی علاوالدین از مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل صورت گرفت، دست‌کم 10 نفر کشته و 58 نفر دیگر زخمی شدند.

در همین حال، رویترز به نقل از امام مسجد گزارش داد که بر اثر این انفجار، کم‌ازکم 50 نمازگزار جان باخته‌اند. هنوز نوعیت این انفجار روشن نشده و شاهدان عینی گفته‌اند که این رویداد زمانی رخ‌داد که مردم مصروف ادای نماز عصر بودند.

اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم کردن حمله مرگ‌بار دیروز بر مسجد و خانقاه موسوم به “خلیفه صاحب”، آن‌را “بزدلانه” خوانده است.

این اتحادیه با نشر بیانه‌ای از ادامه حملات مرگ‌بار در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که “ترور و هدف قرار دادن مردم در هیچ دینی وجود ندارد”.

در متن اعلامیه چنین آمده است: “افزایش خشونت‌ها در افغانستان یک نگرانی جدی برای همه افغانستانی‌ها و جامعه جهانی است. همه شهروندان افغانستان، اعم از زنان و دختران، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی شایسته زندگی در امنیت با رعایت کامل حقوق بشری و آزادی‌های اساسی خود استند”.

اتحادیه اروپا از طالبان خواسته است که باید امنیت شهروندان افغانستان را تامین کرده و با عاملان این انفجارات به گونه جدی برخورد کنند.

در روزهای اخیر انفجارها در کابل و اکثر ولایات افغانستان افزایش یافته است که در آن، ده‌ها غیرنظامی عمدتاً شهروندان شیعه کشته و زخمی شدند.

انفجار عصر جمعه 22 اپریل در داخل مسجدی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن 33 نمازگزار و زخمی شدن 43 تن دیگر شد.

این حمله مشابه به انفجارهای مرگ‌بار یک روز قبل آن، در مسجد سه دکان شهر مزارشریف بود؛ حمله‌ای که در اثر آن ده‌ها نمازگزار شیعه کشته و زخمی شدند. شاخه خراسان داعش مسئولیت آن‌را بر عهده گرفت.

دو روز پیش نیز، شهر مزارشریف گواه دو انفجار مرگ‌بار بود که در آن، نُه نفر کشته و شمار دیگر زخمی شدند. مسئولیت این انفجار را نیز شاخه خراسان داغش به عهده گرفته بود.

این در حالی مطرح می‌شود که حمله تروریستی روز گذشته بر نمازگزاران، واکنش‎ سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری در کابل را در پی داشته است.

واکنش سازمان ملل به حمله تروریستی بر خانقاه «خلیفه صاحب» در کابل

آمار ضد و نقیض از تلفات و خسارات انفجار روز گذشته در کابل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x