صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بررسی عوامل و منشا شکل گیری آپارتاید جنسیتی در افغانستان

 آرنت:بررسی عوامل و منشا شکل گیری آپارتاید جنسیتی در افغانستان جنس  یک پدیده بیولوژیکی  و فیزیکی  اما جنسیت یک پدیده ایدئولوژیکی است پس کاملا از هم مجزا هست، چرا که جنس یک امر طبیعی و اکوسیستمی اما جنسیت دست ساخته بشر ، جامعه و افکار ما می باشد. آپارتاید جنسیتی به سیستمی از تبعیض و […]

 آرنت:بررسی عوامل و منشا شکل گیری آپارتاید جنسیتی در افغانستان
جنس  یک پدیده بیولوژیکی  و فیزیکی  اما جنسیت یک پدیده ایدئولوژیکی است پس کاملا از هم مجزا هست، چرا که جنس یک امر طبیعی و اکوسیستمی اما جنسیت دست ساخته بشر ، جامعه و افکار ما می باشد.
آپارتاید جنسیتی به سیستمی از تبعیض و جدا سازی نهادینه شده براساس جنسیت اشاره می کند  که در آن وظیفه خاصی به طور سیستماتیک از حقوق و فرصت های برابر با دیگر طبقه، محروم می شود .
ویژیگی آپارتاید جنسیتی می تواند هر آن چیزیی که تبعیض بین دو جنس باشد را بیان کند ،حال می تواند در هر زمینه ایی باشد.
آپارتاید جنسیتی از کدام گروه خاص و افراطی به وجود نمی آید ،بلکه منشا اصلی آن خانواده و اجتماع است که بعدها رفته  و رفته به فرهنگ تبدیل می شود و بستر را برای گرو های افراطی و تند رو آماده سازی می کند و از آن به عنوان ابزار قدرت استفاده میکنند .

آپارتاید جنسیتی به رغم تلاش‌ها و پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه حقوق زنان و برابری جنسیتی، همچنان در بسیاری از جوامع و فرهنگ‌ها وجود دارد. دلایل متعددی می‌تواند توضیح دهد که چرا این پدیده همچنان پایدار مانده و حتی در برخی موارد، تشدید شده است. دلایل آن می تواند،ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی،ساختارهای قدرت و نهادهای اجتماعی،موانع اقتصادی،تأثیرات جهانی و منطقه‌ای و.نقش نهادهای بین‌المللی و چالش‌های آن‌ها باشد

آپارتاید جنسیتی یک پدیده پیچیده و چندوجهی است که ریشه‌های عمیق در فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست دارد. آموزش و آگاهی‌بخشی، تغییرات قانونی و سیاست‌گذاری‌های جامع، و حمایت از حقوق زنان و دختران در تمامی ابعاد زندگی می‌تواند به کاهش و نهایتاً از بین بردن آپارتاید جنسیتی کمک کند. همچنین، تقویت نقش نهادهای بین‌المللی و همکاری‌های جهانی برای تحقق برابری جنسیتی ضروری است.
             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x