صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

موسسه سوئدی:ذرت‌های هسته‌ای در حال توسعه زرادخانه‌های خود هستند

پیک آفتاب:براساس گزارش های بدست آمده از داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) اشاره دارد که با بدتر شدن وضعیت ژئوپلیتیکی، قدرت‌های هسته‌ای به طور فزاینده‌ای در حال توسعه زرادخانه‌های خود هستند. در این گزارش آمده است: ۹ بازیگر جهانی مجهز به سلاح هسته‌ای یعنی ایالات متحده، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، […]

پیک آفتاب:براساس گزارش های بدست آمده از داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) اشاره دارد که با بدتر شدن وضعیت ژئوپلیتیکی، قدرت‌های هسته‌ای به طور فزاینده‌ای در حال توسعه زرادخانه‌های خود هستند.

در این گزارش آمده است: ۹ بازیگر جهانی مجهز به سلاح هسته‌ای یعنی ایالات متحده، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کوریای شمالی و اسرائیل به مدرن‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهند و چند کشور نیز سامانه‌های تسلیحاتی هسته‌ای یا با قابلیت هسته‌ای در سال ۲۰۲۳ مستقر کردند.

براساس یکی از یافته‌های کلیدی سیپری این است که تعداد و انواع تسلیحات در حال افزایش است، زیرا کشورها بیش از پیش به بازدارندگی هسته‌ای متکی هستند.

در جنوری ۲۰۲۴، حدود ۱۲ هزار و ۱۲۱ کلاهک هسته ای در جهان وجود داشت که از این تعداد ۹ هزار و ۵۸۵ کلاهک در حالت آماده باش بودند.

طبق این گزارش، سه هزار و ۹۰۴ مورد از آنها بر روی موشک‌ها یا هواپیماها سوار شده‌اند که ۶۰ درصد نسبت به برآوردهای ژانویه قبل افزایش داشته است.

حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کلاهک استقرار یافته نیز در حالت آماده باش بر روی موشک‌های بالستیک بودند.

با توجه به یافته‌های این مؤسسه تحقیقاتی، تقریباً تمام این کلاهک‌ها متعلق به روسیه یا ایالات متحده بوده است، اما احتمال می‌رود چین برای اولین بار برخی از آنها را در حالت آماده باش قرار داده است.

هند، پاکستان و کوریای شمالی نیز به نوبه خود به دنبال راهی برای قرار دادن چندین کلاهک بر روی موشک های بالستیک هستند. براساس گفته های این موسسه، انگلیس، چین، روسیه، ایالات متحده و فرانسه در حال حاضرا از این قبیل توانایی را دارند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x