صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یووال نوح هراری: پوتین جنگی را آغاز کرده که از قبل بازنده آن است

هراری می‌گوید هر گونه اقدامی که ولادیمیر پوتین در ادامه تاخت‌وتاز ارتش روسیه در اوکراین انجام دهد، بی‌اهمیت است و او از هم‌اکنون در این جنگ شکست خورده است.

هراری می‌گوید هر گونه اقدامی که ولادیمیر پوتین در ادامه تاخت‌وتاز ارتش روسیه در اوکراین انجام دهد، بی‌اهمیت است و او از هم‌اکنون در این جنگ شکست خورده است.

پیک‌آفتاب: یووال نوح هراری، نویسنده مشوهر اسرائیلی به تازگی در گفتگو با شبکه 12 تلویزیون اسرائیل با تاکید بر این‌که پوتین آغازگر جنگی بوده که پیشاپیش آن‌را باخته است، تصریح کرد که مفهوم این جنگ برای فتح این یا آن شهر نیست، بلکه پوتین تصمیم دارد اوکراین را “فتح” کند.

هراری در این گفتگو تصریح کرده که افرادی مانند پوتین زمانی‌که با واقعیت‌هایی خلاف میل خود روبه‌رو می‌شوند، در صدد تغییر واقعیت برمی‌آیند، اما اقدام آن‌ها منجر به کشتار و فجایع انسانی زیادی خواهد شد.

به گفته این مورخ شهیر، حتی در صورت تسخیر اوکراین، پوتین نمی‌تواند این اشغال را حفظ کند و هر روزی که بگذرد، او بذر نفرت میان اوکراینی‌ها و روس‌ها را بیش‌تر می‌کند.

این در حالی‌که است که به گفته هراری، این دو ملت در گذشته از یک‌دیگر منزجر نبوده بلکه هم خانواده بودند و پوتین با تداوم تهاجم به خاک اوکراین با دست خود تضمین می‌کند که بختی برای اتحاد بین این دو ملت وجود ندارد.

این در حالی مطرح می‌شود که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته ۶ مارچ، بار دیگر از جهان خواست تا حریم هوایی کشورش را به روی طیاره‌های روسی مسدود کند و برای کی‌ف طیاره فراهم نماید تا از کشور خود در برابر روسیه دفاع کند.

زلنسکی به غرب: شما می‌خواهید ما به تدریج کشته شویم

هراری گفت که رهبرانی مانند پوتین حقیقتاً اهمیتی به رنج انسان‌ها نمی‌دهند. او افزود که از نظر چنین انسان‌ها، میلیون‌ها تن باید بمیرند و میلیون‌ها تن دیگر آواره شوند. اما مردم روسیه تنها تکیه‌گاه امید هستند. هراری اظهار کرد حتی الیگارش‌های روس، مشاوران و نزدیکان پوتین در کرملین تنها می‌خواهند که زندگی خوب داشته باشند.

هراری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که “شباهت‌های خاصی” میان عمل‌کرد پوتین و هیتلر وجود دارد و از جانب دیگر، این دو سیاست‌مدار “تفاوت‌های بسیار بزرگی” نیز دارند.

او خاطرنشان کرد که “هیتلر ایدئولوژی داشت و مردم آلمان تا حد زیادی متحد او در این ایدئولوژی بودند اما رویداد کنونی، تنها جنگ یک نفر است. این نبرد مردم روسیه نیست و آن‌ها این جنگ را نمی‌خواهند. این جنگ یک رویداد تاریخی نادر است. در واقع، جنگ فعلی، جنگ فردی که چند پیچ و مهره‌ مغزش شل شده است و کارآیی لازم را ندارد”.

در همین حال عمران خان، نخست وزیر پاکستان به نامه مشترک سفیران کشورهای اروپایی، جاپان و کانادا مقیم اسلام‌آباد، واکنش نشان داده و گفته است که پاکستان در مسئله اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ می‌کند و بر مبنای منافع ملی کشور خود در قضایای بین‌المللی تصمیم می‌گیرد.

عمران خان: پاکستان در قضیه اوکراین بی‌طرف می‌ماند

هراری اما گفت که “درک می‌کند” که اسرائیل در حوزه سیاست منافعی دارد که نباید به آن‌ها بی‌توجه باشد اما دست‌کم تا جایی‌که می‌تواند باید از طریق ارسال تجهیزات طبی و بشردوستانه به مردم اوکراین کمک کند.

از جانب دیگر، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که موضع اسرائیل در قبال اوکراین باعث نگرانی امریکا شده است. دولت اسرائیل در روزهای اخیر ضمن افزایش ارسال کمک‌های غیرنظامی برای آوارگان جنگی، به قطع‌نامه پیشنهادی در مجمع عمومی سازمان ملل برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین رای مثبت داد.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه از تلاش کی‌ف برای آماده‌سازی یک اقدام تحریک‌آمیز در راکتور هسته‌ای خارکوف خبر می‌دهد.

روسیه: کی‌ف منفجر کردن راکتور هسته‌ای خارکوف را پلان کرده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x