صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گوترش: طالبان زنان را به خانه‌های‌شان بازگرداند

دبیرکل سازمان ملل باردیگر از ناپدید ماندن دختران معترض کابل ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی آنان از سوی طالبان شده است.

دبیرکل سازمان ملل باردیگر از ناپدید ماندن دختران معترض کابل ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی آنان از سوی طالبان شده است.

پیک‌آفتاب: آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل در توییتی نگرانی خود را در رابطه به ناپدید شدن چندین زن معترض افغانستان ابراز کرده و می‌گوید که ناپدید شدن این زنان که هفته‌ها است از سرنوشت آن‌ها خبری نیست واقعاً نگران کننده است.

گوترش خواهان آزادی زنان ناپدید شده از سوی طالبان شده و افزوده که طالبان باید امنیت را برقرار کند تا زنان ناپدید شده دوباره به خانه‌های‌شان برگردند.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل و ۲۰ نهاد دیگر نیز خواهان رهایی زنانی شده‌اند که چندین هفته است، ناپدید می‌باشند. این خواسته‌ها در حالی صورت می‌گیرد که از سرنوشت پنج بانوی ناپدید شده افغانستانی هیچ خبری نیست.

پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا زریاب پریانی دو بانوی معترضی که در ۲۹ جدی از خانه‌های‌شان و مرسل عیار و زهرا محمدی از محل کار هفته گذشته توسط طالبان بازداشت شدند. هم‌چنین عالیه عزیزی رئیس زندان زنانه هرات پیش از این بازداشت گردیده بود که تاکنون هیچ اطلاعی در مورد این بانوان نیست و طالبان نیز در رابطه به بازداشت این زنان هیچ اطلاعی را نمی‌دهند.

هدر بار، معاون حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفته که اگر طالبان این زنان را بازداشت نکرده‌اند، باید آن‌ها را دریابند و دنبال پیدا کردن آن‌ها باشند.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور فراری افغانستان نیز امروز در توییتی طالبان را به سوء استفاده از دختران متهم کرده و گفته است که طالبان در حالی که از غیرت دینی گپ می‌زنند، زنان را برای باج‌گیری از غربی‌ها اختطاف می‌کنند.

او نوشته است: “راه طالب: ربودن زنان بی‌گناه، اعضای جامعه مدنی، روزنامه نگاران، ممنوعیت تحصیل، سرکوب دسترسی به اطلاعات، خفه کردن رسانه‌ها، پناه دادن به تروریست‌ها، ربودن شهروندان خارجی، رسمیت دادن به سرکوب جنسیتی و سپس استفاده از هر یک از این موارد به عنوان ابزار چانه‌زنی در مذاکرات.”

با این همه، شماری از زنان متعرض می‌گویند که با وجود تهدیدهای زیاد ما باز هم به مبارزه ادامه می‌دهیم و از حقوق خودمان دفاع می‌کنیم.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x