صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گفتگوی رهبران امریکا و چین در پیوند به جنگ اوکراین

رئیس جمهوران امریکا و چین روز جمعه 18 مارچ، از طریق کنفرانس ویدیویی در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفتگو نمودند.

رئیس جمهوران امریکا و چین روز جمعه 18 مارچ، از طریق کنفرانس ویدیویی در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفتگو نمودند.

پیک‌آفتاب: رسانه‌های چینی از قول شی‌جین پینگ، رئیس جمهور این کشور گزارش داده‌اند که “چنین منازعه به منافع هیچ کسی نیست”.

قصر سفید گفته است که این تماس ویدیویی رهبران دو کشور، تقریباً دو ساعت دوام کرده است. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا، قبل از این در مصاحبه‌ای با تلویزیون‌ MSNBC گفت که رئیس جمهور شی‌جین پینگ باید به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بگوید که “به این جنگ انتخابی و این جنگ ویران‌گر در اوکراین خاتمه بدهد.”

خانم شرمن در این مصاحبه گفته است که چین باید در “مسیر درست تاریخ” قرار بگیرد و رئیس جمهور پینگ باید اطمینان بدهد که تعزیرات اعمال شده علیه روسیه را از لحاظ مالی یا به هر طریق دیگری پُر نمی‌کند”.

رسانه‌های دولتی چین از قول رئیس جمهور آن کشور گزارش داده‌اند که “پینگ به بایدن گفته است که منازعه و رویارویی مانند آن‌چه در اوکراین رخ داده است، منافع هیچ کسی را تامین نمی‌کند”.

رئیس جمهور چین هم‌چنین گفته است که “روابط دولت با دولت نمی‌تواند از طریق رویارویی با پیش‌رفت هم‌راه باشد و منازعه و درگیری به منافع هیچ کسی نیست.” او گفته است که “بحران اوکراین چیزی نیست که ما می‌خواهیم شاهد آن باشیم”. رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که صحبت رئیس‌های جمهور دو کشور از طریق ویدیو کنفرانس به تقاضای رئیس جمهور بایدن صورت گرفته است.

قبل بر این، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز پنج‌شنبه گفت که رئیس جمهور بایدن به رئیس جمهور پینگ واضح خواهد ساخت که اگر بیجینگ از “تجاوز” روسیه به اوکراین حمایت کند، واشنگتن بدون تردید، هزینه‌ای بر چین نیز تحمیل خواهد کرد، اما در مورد اقدام احتمالی واشنگتن در برابر بیجینگ جزییات ارایه نکرد.

بلینکن افزود که اداره جو بایدن در مورد بررسی چین مبنی بر فراهم‌آوری تجهیزات نظامی برای روسیه در جنگ اوکراین نگرانی دارد. اما مقام‌های قصر سفید تا حال در مورد جزییات صحبت رهبران دو کشور تبصره نکرده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های امریکایی نوشته بودند که مسکو پس از حمله به اوکراین، از چین خواستار کمک نظامی و اقتصادی شده است تا به تقویت نیروهای خود بپردازد.

درخواست نظامی روسیه از چین، زلنسکی خواستار فشار بیش‌تر بر مسکو شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x