صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کمیته بین‌المللی نجات: نظام صحی افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد

کمیته بین‌المللی نجات با نشر گزارش تازه‌ای از احتمال تشدید بحران انسانی و مسدود شدن بیش از 90 درصد مراکز صحی در سال 2022 در افغانستان خبر داده است.

کمیته بین‌المللی نجات با نشر گزارش تازه‌ای از احتمال تشدید بحران انسانی و مسدود شدن بیش از 90 درصد مراکز صحی در سال 2022 در افغانستان خبر داده است.

پیک‌آفتاب: کمیته بین‌المللی نجات در تازه‌ترین گزارش از بحران جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که پس از به قدرت‌ رسیدن طالبان، با وجودی که درگیری‌ها پایان یافته، اما اقتصاد و خدمات عمومی در افغانستان از هم پاشیده و مردم به نیازهای اولیه‌شان دسترسی ندارند.

این کمیته گفته است، در صورت عدم مدیریت درست این بحران، امکان دارد بیش از 90 درصد از مراکز صحی در افغانستان در سال جاری تعطیل شوند.

این نهاد ناظر بین‌المللی هشدار می‌دهد که فروپاشی اقتصادی افغانستان باعث بدتر شدن بحران انسانی در این کشور شده است و این چالش روزافزون نیز می‌باشد.

در متن گزارش این کمیته چنین آمده است: “افغانستان با 97 درصد جمعیت فقیر، تا اواسط 2022 شاهد فقر فاحش خواهد بود”.

به گفته کمیته بین‌المللی نجات، اگر جامعه جهانی به این بحران توجه نکند، افغانستان درگیر ناامنی غذایی، سوءتغذیه و بحران‌ صحی خواهد شد که پی‌آمد آن برای کشورهای دخیل در قضیه افغانستان جبران‌ناپذیر خواهد بود.

در بخش دیگر گزارش این نهاد آمده است: “افغانستان تقریباً در حال فروپاشی کامل نظام صحی و سایر خدمات اساسی است که باعث خواهد شد رفاه میلیون‌ها شهروند افغانستان به خطر بیافتد”.

این گزارش تصریح می‌کند که در حکومت قبلی حدود 75 درصد از هزینه‌های عمومی افغانستان به منابع خارجی متکی بود و حدود 30 میلیون شهروند افغانستان از طریق بانک جهانی به خدمات صحی وابسته بودند و از این طریق از خدمات صحی مستفید می‌شدند.

گزارش تصریح می‌کند اکنون بیم آن می‌رود که بیش از 90 درصد مراکز صحی کشور تعطیل و میلیون‌ها نفر از مراقبت‌های اولیه محروم شوند، چیزی‌که مبارزه با کووید-19 را نیز با مشکل روبه‌رو کرده و خطر عمده شیوع بیماری، سوءتغذیه و مرگ‌های قابل پیشگیری را ایجاد می‌کند.

هم‌چنین در گزارش کمیته بحران گفته شده که بحران گرسنگی در افغانستان بی‌سابقه است. بر اساس این گزارش در اواخر سال 2021 نزدیک به نیمی از جمعیت افغانستان بحران غذایی یا سطوح بدتر ناامنی غذایی را تجربه کرده‌اند که نسبت به شش ماه پیش از آن 37 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش منتشره تحلیل می‌کند که در طول ماه‌های اول سال جدید میلادی 55 درصد شهروندان افغانستان با ناامنی غذایی حاد مواجه خواهند شد، از جمله نزدیک به 9 میلیون نفر در سطوح اضطراری یک قدم قبل از شرایط قحطی به‌ سر خواهند برد.

چهارمین دلیلی که کمیته بین‌المللی نجات برای بدتر شدن بحرانی انسانی در سال پیش رو مطرح کرده است، سایه سیاست طالبان بر وضعیت زنان و دختران در افغانستان است. گزارش می‌گوید: “زنان و دختران بیش از هر زمانی در معرض خشونت‌های مبتنی بر جنسیت قرار دارند. در کنار سواستفاده از دختران خردسال و فروش آن‌ها در مواقع افزایش بحران گرسنگی، اما فروپاشی نظام صحی، دست‌آوردها را به خصوص در بخش سلامت مادران نابود می‌کند”.

گزارش کمیته بین المللی نجات علاوه می‌کند: “محدودیت‌های را که طالبان بر کار و آموزش دختران و زنان وضع کرده است، امکان خودکفایی زنان و آموزش دختران را از بین می‌برد”.

پنجمین عامل برای بدترشدن بحران انسانی در سال 2022 حضور داعش خوانده شده است. گزارش در این قسمت می‌گوید: “خطر حملات داعش در افغانستان جدی است”. طبق این گزارش، داعش می‌تواند به خشونت‎‌های بزرگی دست بزند و به غیرنظامیان آسیب جدی وارد نماید که پی‌آمد آن بیش از هرچیز دیگر سنگین است.

این کمیته در این خصوص می‌گوید: “تصور می‌شود که به ‌دنبال پیروزی طالبان در 15 اگست، داعش عملیات خود در افغانستان را گسترش می‌دهد”.

به باور تهیه‌ کنندگان این گزارش،‌ داعش می‌تواند تهدید امنیتی بزرگی محسوب شود و از تغییر رژیم برای انجام حملات بیش‌تر و ایجاد ناامنی بیش‌تر در افغانستان و فراتر از آن استفاده کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x