صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کشف بیش از 100 جسد با سرهای بریده، از کانال درونته در ننگرهار

دیده‌بان حقوق بشر افغانستان امروز پنج‌شنبه 16 سرطان، اعلام کرده است که اجساد بیش از 100 مرد را در کانال‌ها و مکان‌های دیگر کشف کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر افغانستان امروز پنج‌شنبه 16 سرطان، اعلام کرده است که اجساد بیش از 100 مرد را در کانال‌ها و مکان‌های دیگر کشف کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: در گزارش دیده‌بان حقوق بشر تصریح شده است، از زمانی که طالبان در اگست 2021 قدرت را به دست گرفته‌اند، ساکنان ولایت‌های ننگرهار و کنر در شرق کشور، اجساد بیش از 100 مرد را که در کانال‌ها و مکان‌های دیگر انداخته شده بودند، کشف کرده‌اند.

گزارش می‌افزاید، نیروهای طالبان عملیات جستجو، از جمله حملات شبانه را علیه ساکنانی انجام داده‌اند که طالبان آنان را به پناه دادن یا حمایت از شاخه خراسان داعش، متهم می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه می‌افزاید: “تعداد نامعلومی به گونه صحرایی اعدام شده‌اند، یعنی به ضرب گلوله کشته شده، به دار آویخته‌شده یا سر بریده شده‌اند و یا به زور ناپدید گردیده‌اند.”

پاتریشا گاسمن، معاون بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: “ما یک کانال تخلیه شده در ننگرهار را بررسی کردیم که در آن بین اگست 2021 تا اپریل 2022، بیش از 100 جسد رها شده بود. به نظر می‌رسد که مقامات طالبان به نیروهای خود اختیار تام داده‌اند تا افرادی را که ادعا می‌شود جنگجو هستند، بازداشت کنند، ناپدید کنند و یا بکشند.”

بین اکتبر 2021 تا جون 2022، دیده‌بان حقوق بشر با هم‌کاری یک سازمان محلی که به دلایل امنیتی از آن نام برده نمی‌شود، با 63 تن، از جمله 42 تن به صورت حضوری در ولایت‌های ننگرهار و کنر و 21 تن به صورت تلفنی، در این مورد مصاحبه کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید، در ماه نوامبر تیمی از هر دو گروه، اجساد ۵۴ مرد را که بقایای بسیاری از آن‌ها در مراحل پیش‌رفته تجزیه قرار داشتند، در طول 15 تا 20 کیلومتر کانال تخلیه شده شمارش کردند. اجساد شواهدی از شکنجه و اعدام‌های وحشیانه را نشان می‌داد، برخی از آن‌ها دست و پا نداشتند، طناب‌هایی به گردن‌شان زده شده بود و یا گلو و سرشان بریده شده‌ بود. کارمندان صحی در ننگرهار گفتند که 118 جسدی را ثبت کرده‌اند که از ماه اگست تا دسمبر در سراسر این ولایت پیدا شده‌ بودند.

در همین حال؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات فرهنگ طالبان با رد این ادعا می‌گوید: “شایعات پخش شده در ارتباط کشف شدن 100 جسد در ننگرهار و‌ ولایت‌های دیگر حقیقت ندارد.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x