صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کاخ سفید: بایدن و پوتین سه‌شنبه درباره اوکراین، آنلاین گفتگو می‌کنند

کاخ سفید ناوقت روز گذشته 4 دسامبر، اعلام کرد که قرار است جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز سه‌شنبه هفته روان با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود درباره اوکراین گفتگو کند.

کاخ سفید ناوقت روز گذشته 4 دسامبر، اعلام کرد که قرار است جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز سه‌شنبه هفته روان با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود درباره اوکراین گفتگو کند.

پیک‌آفتاب: رویترز در گزارش تازه‌ای می‌نگارد که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است، جو بایدن در این تماس ویدیویی ضمن اشاره به نگرانی‌های امریکا در مورد فعالیت‌های نظامی روسیه در مرز با اوکراین، بر حمایت ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید خواهد کرد.

طبق گزارش رویترز، سخنگوی‌ کاخ سفید می‌گوید در این تماس دو طرف درباره موضوعات مختلف از جمله «ثبات استراتیژیک»، «مسائل سایبری» و «موضوعات حاد منطقه‌ای» گفتگو خواهند کرد.

از جانب دیگر، کاخ کرملین هم می‌گوید، قرار است رهبران دو کشور در خصوص روابط دو جانبه، تنش پیش آمده در مرزهای اوکراین و اجرای توافقات به دست آمده در نشست ژنو در ماه جون صحبت خواهند کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به رویترز گفته است: “این گفتگو روز سه‌شنبه انجام خواهد شد”.

سخنگوی کاخ کرملین اضافه می‌کند، روابط دوجانبه، مسئله اوکراین و تحقق توافقات به دست آمده در ژنو، مهم‌ترین آجندای این گفتگو بین رهبران دو کشور را شکل می‌دهد.

رویترز تحلیل می‌کند که کی‌یف، در چند هفته اخیر در مورد افزایش چشم‌گیر نیروهای روسیه در منطقه مرزی بین دو کشور و احتمال حمله نظامی به خاک خود ابراز نگرانی کرده است و روسیه را متهم به ایجاد تنش کرده است.

طبق این گزارش، اُلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، پیشتر با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی هشدار داده بود که روسیه بیش از 94 هزار نیروی نظامی را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده و ممکن است برای یک حمله نظامی گسترده در پایان ماه جنوری سال آینده بر خاک اوکراین آماده شود؛ چیزی که مسکو همواره آن را رد کرده است.

از جانب دیگر، نیروهای روسیه در بهار و تابستان امسال دو رزمایش بزرگ در منطقه برگزار کردند و هر بار تعداد قابل توجهی از نیروها و تجهیزات خود را در مرز با اوکراین باقی گذاشتند.

از طرف دیگر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز گذشته گفته بود که مشغول آماده‌سازی طرحی است تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نتواند به اهداف خود برای حمله نظامی به خاک اوکراین به آسانی دست یابد.

رئیس جمهور امریکا گفته بود: “او در حال حاضر مشغول جمع آوری مجموعه‌ای از جامع‌ترین و معنادارترین اطلاعات و ابتکاراتی است که دست‌یابی ولادیمیر پوتین برای تشدید تنش نظامی علیه اوکراین را بسیار دشوارخواهد کرد”.

از طرف دیگر لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو در لاتویا گفته بود که واشنگتن خود را متعهد می‌داند تا اطمینان حاصل کند که اوکراین تمامی قابلیت‌ها لازم برای محافظت از قلمرو خود را در اختیار دارد.

مقام‌های امریکا و اوکراین این هفته بار دیگر در مورد بررسی گزینه اعمال تحریم‌های «شدید» اقتصادی علیه روسیه هشدار دادند. اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که پروژه خط لوله «نورد استریم 2» که برای انتقال گاز روسیه به اروپا دیزاین شده، ممکن است قربانی این تنش شود.

رویترز اما تحلیل می‌کند که روسیه در سال 2014 با نادیده گرفتن توافق سال 1995 و با اعزام نیروهای نظامی، شبه جزیره کریمه در دریای سیاه را که پیشتر جزء قلمرو اوکراین بود تصرف کرده و آن را به قلمرو روسیه الحاق نمود. از آن وقت تاکنون، مناسبات کی‌یف و مسکو همواره پرتنش بوده؛ طوری که هر دو کشور بارها دست به مانور نظامی زدند.

این در حالی است که پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده بود اگر ناتو به رهبری امریکا موشک‌هایی را در اوکراین مستقر کند که بتواند در عرض چند دقیقه مسکو را هدف قرار دهد، روسیه مجبور می‌شود این اقدام را از راه نظامی تلافی کند.

تقابل تازه شرق و غرب در اوکراین؛ پوتین، امریکا و ناتو را به عکس‌العمل شدید تهدید کرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x