صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چیلک‌اندازی تازه مقامات فراری حکومت پیشین

برخی از مقامات فراری حکومت پیشین در اقدام تازه، از سازمان ملل خواسته‌اند که نصیراحمد فایق، نماینده رسمی افغانستان در این سازمان را برکنار و به جای او فرد معرفی شده از آدرس حنیف اتمر، وزیرخارجه دولت سقوط کرده غنی را بپذیرد. این اقدام واکنش منفی برخی سیاست‌گران افغانستان را به همراه داشته است.

برخی از مقامات فراری حکومت پیشین در اقدام تازه، از سازمان ملل خواسته‌اند که نصیراحمد فایق، نماینده رسمی افغانستان در این سازمان را برکنار و به جای او فرد معرفی شده از آدرس حنیف اتمر، وزیرخارجه دولت سقوط کرده غنی را بپذیرد. این اقدام واکنش منفی برخی سیاست‌گران افغانستان را به همراه داشته است.

پیک‌آفتاب: حنیف اتمر، وزیرخارجه دولت سقوط کرده محمداشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، از آنتونیو گوترش خواسته که نصیراحمد فایق، نماینده کنونی افغانستان در این سازمان را برکنار کند. اتمر در بخشی از نامه خودش گفته که معرفی نصیراحمد فایق به اساس محدودیت‌ها صورت گرفته و اکنون با رفع این محدودیت‌ها، محمدولی نعیم به عنوان نماینده افغانستان معرفی می‌شود.

در نامه حنیف اتمر به آنتونیو گوترش آمده است: “از آن‌جایی که معاون نماینده دایمی، محمدولی نعیمی در آن زمان در وضعیت صحی خوب قرار نداشت، آقای نصیراحمد فائق، مشاور وزیر خارجه به عنوان کاردار معرفی شد. اکنون محمدولی نعیمی، معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی افغانستان در سازمان ملل بهبود یافته، مطابق پروتکل سازمان ملل و سلسله مراتب ماموریت، به اطلاع شما می‌رسانم که سفیر نعیمی، مسئول رهبری ماموریت دایمی را بر عهده خواهد گرفت.”

از سویی دیگر، دفتر نمایندگی پیشین افغانستان در سازمان ملل نیز در نامه‌ای با اشاره به درخواست حنیف اتمر خواهان معرفی محمدولی نعیمی به عنوان نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل شده است.

سازمان ملل تاکنون به این نامه‌ها پاسخ نداده است. این سازمان اما پس از سقوط حکومت پیشین، از سپردن کرسی نمایندگی افغانستان به طالبان پرهیز کرد. این سازمان در نشست سالانه خود نیز، فرصت سخنرانی را در اختیار نماینده دوران جمهوریت قرار داد، اما غلام‌محمد اسحق‌زی از سخنرانی در آن نشست انصراف داد.

چانه‌زنی طالبان و مقامات حکومت پیشین بر سر کرسی افغانستان در سازمان ملل

در واکنش به نامه تازه حنیف اتمر به دبیرکل سازمان ملل، نصیراحمد فایق، نماینده کنونی افغانستان در این سازمان، آن را دسیسه و توطئه مقامات فاسد حکومت پیشین علیه خود خوانده است. او در رشته توییتی گفته که این دسیسه‌ها پس از سخنرانی اخیرش در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شده است.

نصیراحمد فایق در سخنرانی اخیر خود در شورای امنیت سازمان ملل، خواهان مسدود شدن حساب‌های بانکی مقامات حکومت پیشین شده بود. او تاکید کرده بود که باید حساب‌های بانکی مقامات حکومت غنی مصادره شود و آن‌ها برای پاسخگویی در مورد پرونده‌های فساد محاکمه شوند. او گفته بود: “منصفانه نیست که ۳۸ میلیون نفر در افغانستان گرسنه بمانند و مادران، کودکان‌شان را برای تداوم زندگی خود بفروشند، اما مقام‌های فاسد حکومت پیشین در خانه‌ها و عمارت‌های مجلل کشور‌های اروپایی و امریکایی زندگی کنند.”

حیف‌ومیل‌های گسترده در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در اروپا

شماری از سیاست‌گران افغانستان نیز از موقف نصیراحمد فایق حمایت کرده‌اند. رحمت‌الله نبیل از مقامات حکومت پیشین به عنوان «اقلیت خائن» یاد کرده و گفته که اکثریت مردم از موقف وطن‌دوستانه نماینده کنونی افغانستان در سازمان ملل حمایت می‌کنند. او نوشته است: “اکثریت وطندوست مردم افغانستان از شما و موضعگیری‌های وطن‌دوستانه تان در مقابل “اقلیت خاین” حمایت خواهند کرد.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x