صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چاووش‌اوغلو: ترکیه هیچ پیش‌شرطی برای گفتگو با سوریه ندارد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز گذشته 23 اگست، گفت که انقره هیچ پیش‌شرطی برای گفتگو با سوریه ندارد، اما هر گفتگویی که انجام گیرد باید با محوریت مسئله امنیت مرزی باشد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز گذشته 23 اگست، گفت که انقره هیچ پیش‌شرطی برای گفتگو با سوریه ندارد، اما هر گفتگویی که انجام گیرد باید با محوریت مسئله امنیت مرزی باشد.

پیک‌آفتاب: ترکیه از شورشیانی که در پی سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هستند حمایت کرده و از اوایل جنگ داخلی 11 ساله در این کشور روابط خود را با دمشق قطع کرده است.

اما روسای نهادهای اطلاعاتی این کشور تماس‌های خود را حفظ کرده‌اند و از اظهارات اخیر مقامات دولت رجب طیب اردوغان نیز چنین تعبیر شده که انقره تمایل به برقراری روابط سیاسی با دمشق دارد، امری که زنگ خطر را برای شورشیان سوری به صدا درآورده است.

در همین حال، چاووش‌اوغلو دو هفته قبل گفته بود که اپوزیسیون و دولت سوریه باید با یک‌دیگر مصالحه کنند و اردوغان نیز تاکید کرد که روابط دیپلماتیک دو کشور هرگز نمی‌تواند کاملاً قطع شود.

رجب طیب اردوغان پس از سفر به روسیه، کشوری که به شدت از حکومت اسد حمایت کرده است، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده تا ترکیه و سوریه در نواحی مرزی خود با یک‌دیگر هم‌کاری‌هایی داشته باشند. این در حالی است که ترکیه در صدد تشدید حملات خود به شبه‌نظامیان کُرد سوریه است و آن‌ها را تهدیدی علیه خود می‌داند.

ترکیه که از سال 2016 تاکنون، چهار عملیات نظامی در شمال سوریه انجام داده است، می‌گوید که در حال ایجاد یک منطقه امن است تا برخی از 3.6 میلیون پناهنده سوری که اکنون در ترکیه به سرمی‌برند، بتوانند به خاک سوریه بازگردند.

مولود چاووش‌اوغلو روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره دورنمای مذاکره با سوریه گفت که آن‌ها باید یک سری اهداف را مشخص کنند.

وی اظهار داشت: “نمی‌توان شرطی برای گفتگو گذاشت، اما هدف از این تماس‌ها چیست؟ این کشور نیاز دارد که از وجود تروریست‌ها پاک‌سازی شود. مردم نیاز دارند که بتوانند برگردند”.

اخیراً سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از گفتگو با فیصل مقداد، همتای سوری خود خواستار مذاکرات سوریه و ترکیه برای جلوگیری از یک عملیات نظامی دیگر شده بود.

چاووش‌اوغلو نیز چندی پیش فاش کرد که سال گذشته در حاشیه یک رخ‌داد بین‌المللی با فیصل مقداد گفتگوی کوتاهی داشته است.

مجموع این تحولات باعث شد که اخیراً حدود سه هزار تن از مخالفان حکومت سوریه در شهر اعزاز که تحت کنترل شورشیان تحت حمایت ترکیه است، تظاهرات کنند و از انقره بخواهند که هم‌چنان از آن‌ها در برابر حکومت اسد حمایت کند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه روز 19 اگست، گفت که انقره گفتگو و دیپلماسی در قبال دمشق را رد نمی‌کند.

اردوغان: دیپلماسی و گفتگو با سوریه را رد نمی‌کنم

تظاهرات مخالفان حکومت سوریه در اعتراض به درخواست ترکیه برای مصالحه

بیش از 100 عضو پارلمان و سنای فرانسه، خواستار حفاظت کُردهای سوریه در برابر جنگ ترکیه شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x