صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چالش‌های زنان کارآفرین در کابل

در چند سال اخیر زنان در ولایت‌های مختلف کشور موفقیت‌هایی را در عرصه کارآفرینی و ایجاد شغل به دست آورده‌اند. این موفقیت، زندگی بسیاری از خانواده‌ها را به خود گره زده است.

در چند سال اخیر زنان در ولایت‌های مختلف کشور موفقیت‌هایی را در عرصه کارآفرینی و ایجاد شغل به دست آورده‌اند. این موفقیت، زندگی بسیاری از خانواده‌ها را به خود گره زده است.

پیک‌آفتاب: 20 سال گذشته فرصتی بود برای زنانی که بتوانند توازن بازار مردانه افغانستان را به هم بزنند. این زنان وارد بازار کار شده و با راه‌اندازی تولیدی‌های کوچک، زمینه کار و کسب مستقلانه زنان را فراهم کردند. بسیاری از این زنان، نه تنها نان‌آور خانه شدند که زندگی جمعی را به کارشان گره زدند.

حالا اما، پس از تسلط طالبان در ماه اگست، شماری از این زنان شاغل که در بخش صنایع دستی و تولیدات وطنی در کابل کار می‌کنند، در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند و از نبود بازار شکایت دارند. این زنان که پس از شش ماه برای اولین بار اجازه شرکت در یک نمایشگاه تولیدات داخلی پیشه‌وران را پیدا کرده‌اند، از تعطیلی بازارهای محصولات زنان تجارت‌پیشه شکایت دارند.

مریم حبیب، رئیس شرکت تولیدی لباس «مرسل مریم» می‌گوید، اگر طالبان با کار زنان در بازارهای مختلط مشکل دارند، بازارهای جداگانه مخصوص خانم‌ها را ایجاد کنند. او به پیک‌آفتاب گفت: “هرگاه در بازارهای مختلط مشکل وجود داشته باشد، می‌توانند برای ما بازارهای جدا گانه مخصوص خانم‌ها ایجاد کنند که از همان آدرس بتوانیم تولیدات خود را به فروش برسانیم.”

وژمه الیاس، از زنان تجارت‌پیشه ضمن استقبال از برگزاری این نمایشگاه، اما می‌گوید که سیاست‌های طالبان باعث شده تولیدات آن‌ها، مشتریان همیشگی را نداشته باشند. وژمه به پیک‌آفتاب گفت: “در سابق نمایشگاه‌هایی که دایر می‌شد نسبت به حالا خوب بود، در حال حاضر در این نمایشگاه هیچ فروشی نداشتیم و خواست من این است که خانم‌ها را بگذارند که شانه‌به‌شانه با مردها یک‌جا کار کنند.”

با آن‌که این بانوان در بخش‌های مختلف با تحمل مشکلات زیاد فعالیت می‌کنند، اما از سوی طالبان به‌ ویژه وزارت صنعت تجارت حمایت چندانی نمی‌شوند و در این نمایشگاه از سوی اتاق پیشه‌وران و وزارت امر به معروف برای زنان محدویت‌هایی وضع شده بود.

رویا حافظی، سرپرست اتاق تجارت و صنایع زنان به پیک‌آفتاب می‌گوید که «نمایشگاه تولیدات داخلی» با نظارت وزارت امر به معروف طالبان برگزار شده و این وزارت تذکر داده بود که زنان تجارت‌پیشه بدون محرم شرعی نمی‌توانند در این نماشگاه شرکت نماینند. او می‌گوید که وضع این محدودیت باعث شد که مشکلاتی برای زنان پیش بیاید.

در همین حال؛ نورالحق عمری، رئیس اتاق پیشه‌وران افغانستان به پیک‌آفتاب می‌گوید که بخش صنایع کوچک و تولیدات داخلی نقش عمده و اساسی در رشد اقتصادی افغانستان دارد. او تاکید می‌کند که تولیدات داخلی باید از طرف طالبان حمایت شود.

رئیس اتاق پیشه‌وران افغانستان می‌گوید که برخی مشکلات بین وزارت امر به معروف و تولیدات کوچک وجود دارد و بعضی افراد و اشخاص از نام وزارت سوءاستفاده کرده، به آزار و اذیت پیشه‌وران می‌پردازند. این در حالی است که وزارت امر به معروف حمایت خود را از بخش خصوصی اعلان کرده و گفتند که به کسی اجازه نمی‌دهند بخش خصوصی و کارآفرینان کوچک را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

هرچند آگاهان اقتصادی به این باور اند که نبود بازار دایمی و مناسب برای فروش اجناس، ناامنی‌ها، عدم دست‌رسی به منابع مالی و هم‌چنین تبعیض جنسیتی در تولیدات داخلی از جمله مشکلاتی‌اند که فراراه زنان شاغل و کارآفرین قرار دارد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x