صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پیروزی چپ‌های میانه‌رو در انتخابات زودهنگام پرتگال تکرار شد     

سوسیالیست‌های میانه‌رو در پرتگال توانستند برخلاف پیش‌بینی‌ها، با نتایجی درخشان در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز و جای‌گاه خود را نسبت به قبل بهبود بخشند.

سوسیالیست‌های میانه‌رو در پرتگال توانستند برخلاف پیش‌بینی‌ها، با نتایجی درخشان در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز و جای‌گاه خود را نسبت به قبل بهبود بخشند.

پیک‌آفتاب: رأی‌گیری در پرتگال پس از آن صورت گرفت که کمونیست‌ها در اعتراض به عمل‌کرد دولت و بودجه پیشنهادی کابینه اعلام کردند که از اتحاد با سوسیالیست‌‌های میانه‌رو خارج و به جناح راست می‌پیوندند. با این حال نتایج انتخابات روز یک‌شنبه 30 جنوری، نشان داد که حزب آنتونیو کاستا، نخست وزیر کنونی، توانسته به کرسی‌هایی بیش از انتخابات سال 2019 دست یابد.

از سوی دیگر، ناظران بر این باورند که میزان مشارکت بیش‌تر از حد انتظار بوده و با وجود همه‌گیری کرونا افراد زیادی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند که این هم فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. نتایج این انتخابات یک دولت با ثبات‌تر و یک‌دست‌تر برای آنتونیو کاستا به ارمغان خواهد آورد و او دیگر نگران کارشکنی احزاب دیگر که در کابینه او حضور داشتند، نخواهد بود.

نتایج انتخابات نشان می‌دهد که دو حزب چپ افراطی که با خروج از کابینه کاستا، زمینه برگزاری این انتخابات را فراهم کردند، بیش از همه هزینه این اشتباه سیاسی خود را پرداختند و بیش از نیمی از کرسی‌های خود را در پارلمان از دست دادند.

این در حالیست که خود کاستا هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود که پرتگالی‌ها با اکثریت کامل به او و حزب‌اش رأی نخواهند داد و او آماده خواهد بود با “احزاب هم‌فکر” برای تشکیل دولت ائتلاف کند.

از سوی دیگر، کاستا پس از پیروزی در انتخابات و در سخنرانی خود گفت: “اکثریت مطلق به معنای قدرت مطلق نیست. به معنای حکومت کردن به تنهایی نیز نمی‌باشد. حالا مسئولیت ما افزایش یافته و می‌خواهیم با همه پرتگالی‌ها کشور را اداره کنیم”.

هرچند، نتایج نهایی و رسمی اعلام نشده، اما کاستا اذعان کرد که حزب او 117 یا 118 کرسی در پارلمان آینده که در آن 230 نماینده حضور خواهند داشت، به دست آورده است. این در حالیست که این حزب در انتخابات سال 2019، توانسته بود 108 کرسی به دست آورد.

کاستا در سال 2015 پس از بحران بدهی اقتصادی که بین سالهای 2011 تا 2014 این کشور را با مشکل روبه‌رو ساخته بود، به قدرت رسید. این سیاست‌مدار اما عمل‌کرد قابل قبولی از خود بر جای گذاشته و توانست رشد اقتصادی قابل توجهی را در پرتگال به ارمغان آورد. با این حال پرتگال هم‌چنان فقیرترین کشور اروپای غربی است و به صندوق‌های احیای اقتصاد بعد از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ متکی است.

بر اساس نتایج اعلام شده، سوسیال دموکرات‌های راست میانه چیزی کمتر از 30 درصد آرا را کسب کرده‌اند و بعد از سوسیالیست‌های چپ میانه که به 42 درصد دست یافته‌اند، با فاصله‌ای قابل توجه در جای‌گاه دوم قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، جریان راست افراطی که در انتخابات قبلی تنها یک کرسی کسب کرده بود، توانسته در این دور سهم خود را به دست‌کم 11 کرسی افزایش دهد.

با وجود این‌که بیش از یک دهم از جمعیت 10 میلیونی پرتگال به دلیل ابتلا به بیماری کووید-19 در قرنطینه به سر می‌بردند، دولت حتی به افراد آلوده به ویروس هم اجازه داده بود پای صندوق‌های رای حاضر شوند و مسئولان برگزاری انتخابات هم با پوشش‌های بهداشتی مناسب آرای این افراد را دریافت کردند.

دولت با ثبات در پرتگال می‌تواند فضای ممتازی برای کابینه جدید ایجاد کند تا بتواند از بسته 16.6 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای کمک به خروج از بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-19 خارج شوند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x