صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پیام نوروزی خبرگزاری پیک‌آفتاب به مناسبت حلول سال 1401 خورشیدی

امیدوار هستیم سال 1401، سال رهایی ما از اسارت جهل، تحجر و زورگویی باشد و در سایه صلح و ثبات سراسری، شهروندان به آرامش و آسایش دست یابند. بحران‌های انسانی و اقتصادی مردم در این سال حل گردد و بار دیگر شاهد فاجعه‌های دردبار انسانی نباشیم.

سال 1400 با همه درد و رنج‌هایش رو به پایان است. در آخرین لحظات این سال قرار داریم؛ سالی که یکی از بدترین سال‌های تاریخ افغانستان را به خاطره‌هایمان اضافه کرد. در این سال نظام 20 ساله سقوط کرد؛ نظامی که با میلیاردها دالر هزینه و هزاران قربانی انسانی استوار شده بود، با فرار محمداشرف غنی سقوط کرد و طالبان تقریباً پس از 20 سال دوباره کنترل افغانستان را در اختیار گرفتند.

با تسلط طالبان، جامعه جهانی از افغانستان بیرون شد و تمامی کمک‌های بین‌المللی به تعلیق رفت، نظام بانکی و مالی افغانستان درحال فروپاشی قرار گرفت و بی‌کاری به یک پدیده سراسری تبدیل شد. قحطی و گرسنگی زندگی میلیون‌ها انسان را با خطر مواجه کرد.

مهم‌ترین اتفاق سال نیز به بند کشیده شدن آزادی بیان و آزادی‌های مدنی بود. در این سال، صدها خبرنگار مجبور به فرار از کشور شدند و صدها رسانه فعالیت‌شان را تعطیل کردند. زنان به عنوان آسیب‌پذیرترین قشر، بار دیگر مسئله اصلی افغانستان شدند و با وجود ایستادگی بی‌مانندشان، با خشونت‌های فزاینده، وادار به عقب‌نشینی به کنج خانه‌ها گردیدند.

اکنون که در آستانه تحویل سال قرار داریم، متاسفانه هنوز فعالیت‌های رسانه‌ای، بزرگ‌ترین خطر به حساب می‌آید و رسانه‌گران با بیش‌ترین خشونت‌ها مواجه هستند. بازداشت، لت‌وکوب و شکنجه خبرنگاران هم‌چنان ادامه دارد و نهادهای مدعی حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها نیز، برای حل مشکلات خبرنگاران کار خاصی انجام نداده و نمی‌دهند.

دردمندانه باید گفت که در پایان سال 1400، بخشی از وجود عدالت‌خواهی افغانستان در قالب زنان، زخم بزرگ بر پیکره خود احساس می‌کند. در حالی‌که با تسلط طالبان، این بخش وجودی افغانستان با چالش‌های جدی مواجه شده است، از کار و آموزش محروم شده و صدای دادخواهی‌شان با خشونت پاسخ داده می‌شود و در یورش‌های شبانه طالبان بازداشت و به بند کشیده می‌شوند. هنوز هم شماری از زنان عدالت‌خواه افغانستان به جرم حق‌طلبی و دادخواهی برای برخورداری از حقوق اولیه انسانی زندانی هستند.

خبرگزاری پیک‌آفتاب، ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو خورشیدی، آرزو می‌کند که سال پُر چالش 1400، دیگر هیچ‌بار برای شهروندان افغانستان تکرار نشود. آرزو داریم، آزادی بیان از بند رها گردد، عدالت‌خواهان زن هر چه سریع‌تر به حقوق اساسی و انسانی خود دست یابند.

امیدوار هستیم سال 1401، سال رهایی ما از اسارت جهل، تحجر و زورگویی باشد و در سایه صلح و ثبات سراسری، شهروندان به آرامش و آسایش دست یابند. بحران‌های انسانی و اقتصادی مردم در این سال حل گردد و بار دیگر شاهد فاجعه‌های دردبار انسانی نباشیم.

             
     

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x