صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پوتین و اردوغان به شکل آنلاین گفتگو کردند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با همتای ترکی خود رجب طیب اردوغان، روز گذشته دوم جنوری ۲۰۲۲ به شکل آنلاین گفتگو کردند. طرفین در این گفتگو متعهد شدند که روابط خود را پس از تنش‌ها بهبود ببخشند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با همتای ترکی خود رجب طیب اردوغان، روز گذشته دوم جنوری ۲۰۲۲ به شکل آنلاین گفتگو کردند. طرفین در این گفتگو متعهد شدند که روابط خود را پس از تنش‌ها بهبود ببخشند.

پیک‌آفتاب: خبرها می‌رساند که ترکیه از سال ۱۹۵۲ عضو ناتو است و با فراهم کردن ابزارهای جنگی خشم روسیه را برانگیخته است. از سوی دیگر، روسیه نگران است که کی‌ف از این ابزارها در جنگ علیه متحدان جدایی‌طلب روسی در دو منطقه شرقی اوکراین استفاده نکند.

کرملین در بیانیه‌ای گفته که پوتین و اردوغان روی همکاری‌های دو جانبه صحبت کرده و تمایل به همکاری دو جانبه دارند تا دو طرف به منفعت برسند. رئیس جمهور روسیه در ادامه، به اهمیت نقش اقتصاد در روابط طرفین اشاره کرده و گفته است: «بازار گاز طبیعی اروپا دوره متزلزلی را سپری می‌کند اما ترکیه پس از آغاز بهره‌برداری از خط لوله ترک استریم (TurkStream) احساس امنیت می‌کند”.

پوتین در این گفتگو به سرمایه گذاری دو کشور نیز اشاره کرده و گفته است: “سرمایه‌گذاری ترکیه در روسیه در مجموع به 1.5 میلیارد دلار رسیده است در حالی که سرمایه‌گذاری روسیه در ترکیه بالغ بر 6.5 میلیارد دلار است. تمام پروژه‌های بزرگ طبق برنامه‌ریزی ادامه می‌یابد و این مسلمأ به نفع دو کشور است”. پوتین در این نشست به همکاری بین‌المللی با ترکیه نیز اشار کرده و گفته است: “همکاری ما با ترکیه در سطح بین‌المللی بسیار موفق بوده است و ما می‌خواهیم چنین روابط ادامه یابد”.

از سوی دیگر، دفتر رئیس جمهور اردوغان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که دو رهبر «در مورد گام‌های عملی برای بهبود روابط روسیه و ترکیه» گفتگو کرده و بر توسعه همکاری در عرصه‌های مختلف تاکید کردند.

از جناب دیگر، رسانه‌های غربی گزارش کرده‌اند که غرب، روسیه را متهم می‌کند که آمادگی حمله به اوکراین را می‌گیرد و بدین منظور یک نیروی ۱۰۰ هزار نفری را در مرز با اوکراین مستقر کرده، موضوعی که همواره از سوی کرملین بی‌اساس دانسته شده است.

از جانب دیگر، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هفته پیش از روسیه خواست تا «یک‌جانبه‌گرایی» را کنار بگذارد و رویکرد سازنده‌تری را در مسایل اوکراین و ناتو اتخاذ نماید.

اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این مورد گفته که کشورش در پی ایجاد تنش‌ها نبوده و جهت جلوگیری از افزایش تنش‌ها در پی تضمین حقوقی است تا از گسترش متحدان ناتو در خاک اوکراین جلوگیری نماید.

این در حالی است که پیش‌تر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سفیران ده کشور به شمول امریکا را اخراج نمود. اردوغان به وزارت خارجه کشورش دستور داد تا سفیران ده کشور از جمله امریکا، آلمان و فرانسه را “عنصر نامطلوب” اعلام کند.

اردوغان سفیران ده کشور غربی به شمول امریکا را اخراج کرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x