صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پسر یک دیکتاتور در فیلیپین بر اریکه قدرت تکیه زد

با به پایان رسیدن تقریبی شمارش آرای انتخابات فیلیپین در روز سه‌شنبه 10 می، خبرها حاکی از آن است که فردیناند مارکوس، ملقب به بونگ‌بونگ و پسر دیکتاتور سابق این کشور، با کسب اکثریت آرا به مقام ریاست جمهوری می‌رسد.

با به پایان رسیدن تقریبی شمارش آرای انتخابات فیلیپین در روز سه‌شنبه 10 می، خبرها حاکی از آن است که فردیناند مارکوس، ملقب به بونگ‌بونگ و پسر دیکتاتور سابق این کشور، با کسب اکثریت آرا به مقام ریاست جمهوری می‌رسد.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی گفته است که مارکوس پسر، بیش از 56 درصد آرای مردم را تصاحب کرده است. این رقم بیش از دو برابر آرایی است که برای رقیب لیبرال او، لنی روبردو، به صندوق ریخته شده است.

پیروزی فردیناند مارکوس، از خانواده بدنام مارکوس دیکتاتور، در حالی اتفاق می‌افتد که در هفته‌های گذشته بسیاری از مدافعان حقوق بشر و همین طور تحلیل‌گران هشدار داده بودند که با توجه به سابقه خانوادگی او پیروزی‌اش تنها به فساد دامن زده و دموکراسی نیمه‌جان را ضعیف‌تر خواهد کرد.

با این حال، اکثریت رای‌دهندگان در فیلیپین نه تنها مارکوس پسر را انتخاب کردند؛ بلکه سارا، دختر رودریگو دوترته، رئیس جمهور فعلی این کشور را که شهرت خوبی نیز ندارد را به عنوان معاون رئیس جمهور برگزیدند.

رودریگو دوتِرته، رئیس جمهور جنجالی فیلیپین در ماه میزان سال گذشته اعلام کرد که از عرصه سیاست در این کشور کناره‌گیری می‌کند. او که به‌رغم سیاست‌های افراطی‌اش از محبوبیت نسبتاً بالایی در فیلیپین برخوردار است، سپس از فردیناند مارکوس اعلام حمایت نمود.

فردیناند مارکوس پدر و همسرش ایملدا، مادر پیروز انتخابات فعلی، که بنا بر اسناد و مدارک میلیاردها دالر از ثروت کشور را به سرقت برده‌اند، در سال 1986 در پی وقوع انقلاب در فیلیپین از کشور گریختند. با این حال، پسر آن‌ها در کارزار انتخاباتی خود از این که سابقه فساد خانواده‌اش را محکوم کند سر باز زد.

از جانب دیگر، بر اساس یک نظرسنجی، حدود 43 درصد از مردم فیلیپین خود را فقیر می‌دانند و 39 درصد دیگر نیز می‌گویند که در آستانه رفتن زیر خط فقر قرار دارند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین گفته بود که در انتخابات سال آینده نامزد ریاست جمهوری نخواهد بود و پس از پایان دوره ریاست جمهوری، از سیاست کناره‌گیری می‌کند. دوترته این تصمیم غافل‌گیرکننده‌ را پس از هم‌راهی با سناتور بونگ گو، دستیار سابق خود اعلام کرد.

رئیس جمهور فیلیپین در یک تصمیم غیرمنتظره اعلام کرد که از سیاست کنارگیری می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x