صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پاکستان در ترکیه به دنبال چیست؟

برخی منابع گزارش کرده‌اند که جنرال ندیم احمد انجم رئیس اداره استخبارات نظامی پاکستان سفری به ترکیه داشته و با گروه عدم (عطامحمد نور، مارشال دوستم، محمد محقق) دیدار داشته است.

برخی منابع گزارش کرده‌اند که جنرال ندیم احمد انجم رئیس اداره استخبارات نظامی پاکستان سفری به ترکیه داشته و با گروه عدم (عطامحمد نور، مارشال دوستم، محمد محقق) دیدار داشته است.

گزارش شده که رئیس استخبارات پاکستان در دیدار با این رهبران، از وعده خلافی طالبان اعتراض کرده و گفته است که طالبان بر خلاف انتظاری که اسلام‌‎آباد از آنان داشت عمل کرده، نه به حکومت همه‌شمول تمکین می‌کنند و نه علیه مواضع تحریک طالبان پاکستانی اقدام در خور توجه انجام داده است.

گفته شده است که رئیس ISI پاکستان از گروه عدم خواسته است که با پاکستان هم‌کاری داشته باشند. تاکنون معلوم نیست که پاسخ شیوخ ماضیه سیاسی به جنرال انجم چه بوده، ولی چند مسئله این‌جا مطرح می‌شود که شک و تردیدها را نسبت به نیت پاکستان افزایش می‌دهد و بیم آن می‌رود که اسلام‌آباد در پی بازی جدید و روشن کردن آتش جنگ در افغانستان می‌کوشد.

چرا پاکستان می‌خواهد تحریک طالبان پاکستانی سرکوب شود؟

نخستین مسئله همین است که واقعاً چرا؟ اگر پاکستان می‌تواند با طالبان افغانی و ایدولوژی‌شان کنار بیاید و دوست باشد، پس چرا نمی‌تواند با طالبان کشور خودشان کنار بیاید، در حالی‌که پاکستان پیشینه حمایت از طالب و ایدولوژی طالبانی را دارد و به خصوص در سه دهه اخیر همواره به عنوانه پشتوانه محکم و حامی طالبان افغانستانی سرخط خبرهای دنیا بود.

پاکستان، طالبان را علیه نظام با ثبات و پایدار افغانستان تقویت کرد و نگذاشت که مردم افغانستان در صلح و آرامش قوام یابد، پاکستان همواره اتهام‌های واهی وارد می‌کند، به تازگی گفته است که از افغانستان سه گروه متفاوت تروریستی وارد پاکستان می‌شوند و حملات تروریستی انجام می‌دهند و دوباره به افغانستان پناه می‌برند. حالا اگر این ادعای پاکستان واقعیت داشته باشد، باید به پاکستان گفت که حالا تروریست وارد کردن به کشور دیگران چطور است؟

به پاکستان باید گفت، شما که در چهار دهه گذشته هرچه تروریست و نیم‌چه تروریست بود حمایت کردید و برای آن‌ها پناه‌گاه ساختید و به ویژه در دو دهه گذشته که پشتیبان واقعی طالبان بودید و آن‌ها را به بهانه “بهشت” به افغانستان می‌فرستادید، فکر نمی‌کردید که روزی چرخ روزگار برعکس بچرخد؟

اصل قضیه این است که پاکستان در شعله‌ور کردن جنگ، با استفاده از کار داعش ناکام مانده و حالا می‌‌خواهد از راه دیگری که آن هم کمک رهبران سیاسی از دور خارج شده افغانستان است، به اهداف‌شان برسد. با این حال گروه عدم (عطامحمد نور، مارشال دوستم و محمد محقق) از جمله کسانی است که در افغانستان دست‌آوردهای پر ثمری نداشته‌اند و اگر بخواهند جواب مثبت به خواسته‌های پاکستان بدهند، کار بدتر از اشرف غنی در حق این مملکت انجام خواهند داد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x