صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها به دستورالعمل تازه امارت اسلامی برای رسانه‌ها

وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، در دستورالعمل تازه، محدودیت‌های جدیدی برای فعالیت‌های رسانه‌ای در نظر گرفته است. به اساس این دستورالعمل، زنان مجبور به رعایت حجاب “پوشش مورد نظر طالبان” می‌شوند. فعالان رسانه‌ای در واکنش به این دستورالعمل، گفته‌اند که با اجرای آن، آزادی بیان به شدت صدمه می‌بیند. پیک‌آفتاب: […]

وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، در دستورالعمل تازه، محدودیت‌های جدیدی برای فعالیت‌های رسانه‌ای در نظر گرفته است. به اساس این دستورالعمل، زنان مجبور به رعایت حجاب “پوشش مورد نظر طالبان” می‌شوند. فعالان رسانه‌ای در واکنش به این دستورالعمل، گفته‌اند که با اجرای آن، آزادی بیان به شدت صدمه می‌بیند.

پیک‌آفتاب: به اساس دستورالعمل تازه که گویا از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی منتشر شده، رسانه‌ها باید نشرات‌شان را مطابق ارزش‌های اسلامی مورد نظر طالبان تنظیم نمایند. این دستورالعمل از رسانه‌های تصویری می‌خواهد که از نشر تصاویر و فیلم‌های که زنان در آن حضور دارند، پرهیز نمایند. مجریان زنان در رسانه‌های تصویری نیز باید با حجاب کامل مطابق برداشت امارت اسلامی ظاهر شوند.

این دستورالعمل که روز گذشته به نشر رسیده، واکنش‌های جدی را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای برانگیخته است. برخی از کاربران باور دارند که این دستورالعمل، اصل آزادی بیان را به شدت نقض کرده است. یکی از این کاربران نوشته است: “طرزالعمل طالبان در مورد رسانه‌ها دور از انتظار نیست، در جهان ایدیولوژیک طالبان، ارزش‌هایی چون آزادی بیان، برابری حقوقی و قانونی زن و مرد، حقوق شهروندی و هر قانون دیگری که مبنای آن جامعه و تفکر انسانی باشد، منسوخ و بی‌ارزش است.”

حمیرا قادری از فعالان حقوق زن نیز در حساب توییتر خود به این دستورالعمل واکنش نشان داده و آن را شرم‌آور خوانده است: “به عنوان یک خبرنگار چه می‌خواهی به جهان بگویی؟ می‌خواهی بگویی، طالبان تغییر کرده است؟ شرم برتو.”

این در حالی است که روز گذشته سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی در سخنرانی‌اش در کابل نیز از رسانه‌های خواست که از نشرات مغایر با ارزش‌های اسلامی پرهیز کنند. هرچند این اظهارات نیز واکنش برخی فعالان رسانه‌ای را برانگیخت، اما برخی دیگر آن را مغایر آزادی بیان نمی‌دانند. جواد مجددی از اعضای اتحادیه خبرنگاران افغانستان گفته است: “لحن وزیر اداره امر به معروف طالبان با رسانه‌ها دستور‌ی نبود اما تاکید روی برخی جملات این دستور‌العمل، رسانه‌ها را ملزم به اجرای آنها می‌کند.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x