صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها به حملات زنجیره‌ای تروریستی در غرب کابل؛ سازمان ملل این حملات را «فجیع» خواند

سه انفجار صبح امروز در غرب کابل، دو مرکز آموزشی منطقه عمدتاً هزاره‌نشین پایتخت را هدف قرار دادند. دو انفجار در مکتب عبدالرحیم شهید و یک انفجار در مرکز آموزشی ممتاز در منطقه قلعه‌نو دشت‌برچی، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. این حملات واکنش‌های تند داخلی و خارجی را به هم‌راه داشته است.

سه انفجار صبح امروز در غرب کابل، دو مرکز آموزشی منطقه عمدتاً هزاره‌نشین پایتخت را هدف قرار دادند. دو انفجار در مکتب عبدالرحیم شهید و یک انفجار در مرکز آموزشی ممتاز در منطقه قلعه‌نو دشت‌برچی، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. این حملات واکنش‌های تند داخلی و خارجی را به هم‌راه داشته است.

پیک‌آفتاب: تقریباً هیچ آماری دقیق از این رویدادها گزارش نشده است؛ طالبان از پوشش رسانه‌ای این حملات تروریستی ممانعت کردند و یک خبرنگار را نیز از محل وقوع حملات از لیسه عبدالرحیم شهید بازداشت کردند. قوماندانی امنیه طالبان در کابل وقوع انفجارها در مکتب عبدالرحیم شهید را تایید کرد و خالد زدران، سخنگوی این قوماندانی گفت که این انفجارها تلفاتی را به شهروندان شیعه وارد کرد. او در رشته توییتی نوشت: “سه انفجار مختلف در لیسه عبدالرحیم شهید حوزه 18 امنیتی منجر به تلفات جانی هموطنان شیعه ما شده است که جزئیات آن را متعاقبا به اشتراک خواهیم گذاشت. به اساس آمار ابتدایی در سلسله انفجارهای صبح امروز که در مربوطات حوزه ١٨ در دروازه ورودی مکتب عبدالرحیم شهید به وقوع پیوست، ۶ تن از هموطنان شهید و ۱۱ تن دیګر زخمی شدند.”

اما منابع مستقل مردمی شمار تلفات این حمله تروریستی را ده‌ها کشته و زخمی اعلام می‌کنند. شاهدان عینی نیز تایید می‌کنند که از این حمله دست‌کم 30 شهید و بیش از هفتاد زخمی به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند. این حمله هم‌زمان با زمان رخصتی شاگردان دوره لیسه رخ داده است. تقریباً هیچ شفاخانه دولتی و شخصی در غرب کابل بدون لیست نبود و آن تعداد از زخمی‌ها که وضعیت صحی‌شان وخیم بوده است، به شفاخانه‌ها دولتی در دیگر مناطق کابل نیز انتقال داده شدند.

کمی پیش‌تر از انفجارهای مکتب عبدالرحیم شهید، انفجار دیگری در مرکز آموزشی ممتاز به وقوع پیوست. آن انفجار هم تلفاتی به هم‌راه داشت. طالبان مدیر و سه استاد مرکز آموزشی ممتاز را بازداشت و با خود بردند.

در اعتراض به حملات امروز و نیز بازداشت مدیر و استادان مرکز آموزشی ممتاز از سوی طالبان، اتحادیه مراکز آموزشی غرب کابل اعلام کرد که تا اطلاع بعدی تمامی مراکز و نهادهای آموزشی در این منطقه تعطیل هستند.

از سویی هم، طالبان با مراجعه کنندگان به شفاخانه‌ها، رفتار غیرانسانی داشتند. از بسیاری از شفاخانه‌ها گزارش شده که طالبان وابستگان شهدا و زخمی‌ها را برای یافتن عزیزان‌شان راه نداده و در مواردی به لت‌وکوب و دشنام آن‌ها اقدام کرده‌اند. طالبان هم‌چنین به لت‌وکوب مراجعه کنندگان برای اهدای خون پرداختند. این رفتار طالبان صدای اعتراض شهروندان را بلند کرد و از جمله شماری از دانش‌آموزان مکتب عبدالرحیم شهید ضمن برگزاری تجمع اعتراضی در برابر شفاخانه محمدعلی جناح، خواهان توقف نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.

در همین حال، افراد و نهادهای مهم داخلی و بین‌المللی به این حملات واکنش نشان دادند. ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر نوشت: “حملات امروز در غرب کابل را که یک بار دیگر دانش‌آموزان هزاره را هدف قرار داده محکوم می‌کنم. من خواستار تحقیق و پاسخگویی از عاملان هستم.”

یوناما هم از حمله امروز به عنوان «حمله فجیع» تعبیر کرد و خواهان به عدالت کشاندن عاملان آن شده است.

سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان عفو بین‌الملل نیز، وقوع این حمله را نشانه بی‌کفایتی طالبان خوانده و گفته که با تسلط طالبان نه تنها مردم شغل، غذا، آزادی و آرامش را از دست داده‌اند که امنیت هم ندارند و ده‌ها پسر جوان امروز در دشت‌برچی کشته و زخمی شدند.

جان مک کری، شارژدافیر امریکا در کابل نیز حمله امروز را «حمله هولناک» خوانده و گفته که طالبان مسئولیت دارند، زمینه زندگی آرام شهروندان افغانستان را فراهم سازند.

در میان داخلی‌ها هم حامد کرزی، عبدالله عبدالله و عبدالرب رسول سیاف این حملات را جنایت ضر بشری خوانده‌اند. اضافه بر این، شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی طالبان را مسئول حملات امروز خوانده و رفتار آنان با شهروندان را نشانه بی‌کفایتی طالبان در مدیریت افغانستان خوانده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x