صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار دوباره کرملین به غرب: منافع روسیه در برجام باید تامین شود

پس از این‌که وزیر خارجه ایران به مسکو رسید، کرملین به غرب هشدار داد که امریکا و متحدان‌اش باید منافع روسیه را در توافق هسته‌ای با ایران در نظر بگیرند.

پس از این‌که وزیر خارجه ایران به مسکو رسید، کرملین به غرب هشدار داد که امریکا و متحدان‌اش باید منافع روسیه را در توافق هسته‌ای با ایران در نظر بگیرند.

پیک‌آفتاب: دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه 15 مارچ، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که تحریم‌های غرب علیه روسیه که پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین اعمال شده، “مستقیماً بر منافع کشور ما در چارچوب آن توافق تاثیر می‌گذارد”.

وی تصریح کرد: “بنابراین تحریم‌های روسیه در جریان گفتگوهای وین باید در نظر گرفته شود. این جنبه جدیدی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید مورد توجه قرار گیرد”.  سخنگوی کرملین در عین حال تاکید کرد که امریکا به خوبی به این خواسته روسیه واقف است.

تاکید دوباره روسیه بر خواست‌اش درباره برجام که در دقیقه 90 گفتگوهای احیای توافق اعلام شد، روز سه‌شنبه در شرایطی تکرار شد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران پس از توقف گفتگوهای وین، برای بحث با مقامات روسی در این زمینه، به مسکو سفر نمود.

این در حالی مطرح می‌شود که روسیه هفته گذشته از امریکا خواست تا تضمین کتبی بدهد که پس از احیای برجام، تحریم‌های غرب علیه این کشور به‌ دلیل تجاوز به اوکراین بر هم‌کاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نمی‌گذارد.

از سوی دیگر، دولت امریکا با این خواست روسیه موافقت نکرد و اعلام نمود که امریکا با روسیه درباره این درخواست گفتگو نمی‌کند و اگر تا هفته آینده روسیه این درخواست را پس نگیرد، امریکا دنبال راه‌حل‌های جای‌گزین از جمله توافق موقت با تهران خواهد رفت.

در حال حاضر از درخواست جدید روسیه برای توافق احیای برجام به عنوان “جدی‌ترین مانع” یاد می‌شود و این در حالی است که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در گفتگوی هسته‌ای، با دفاع از درخواست کشورش تاکید کرده که در صورت دست‌یابی به توافق، روابط تجاری مسکو با تهران باید از تحریم‌های کنونی و آینده اتحادیه اروپا و امریکا مصون باشد.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی حاضر در گفتگوها این شرط روسیه را “به گروگان گرفتن” برجام توصیف کرده و هشدار دادند که اصرار روسیه بر خواست جدیدش می‌تواند احیای توافق هسته‌ای را از بین ببرد.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در ابتدای گفتگو با همتای ایرانی خود اشاره کرد که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران در مراحل پایانی است.

لاوروف گفت که آینده روابط ایران و روسیه، “روشن است، زیرا گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای در مسیر نهایی قرار دارد”.

از جانب دیگر؛ وزیر خارجه ایران، پس از ورود به مسکو ابراز امیدواری کرده بود که در گفتگوهای “امروز هم‌چنان بتوانیم در مسیری که روسیه از رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی در کنار ایران در وین قرار بگیرد، ان‌شاءالله به این نتیجه و جمع‌بندی روشن نائل بیاییم”.

حسین امیرعبداللهیان “تلاش‌های” مسکو در وین برای نزدیک شدن به توافق رفع تحریم‌های ایران را “سازنده” خوانده و بابت آن از مقامات روسی “سپاس‌گزاری” کرده است.

این در حالی مطرح می‌شود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، امروز سه‌‌شنبه 15 مارچ، در مسکو دیدار کردند تا توقف گفتگوهای هسته‌ای ایران و چالش‌های اوکراین را به بحث بگیرند.

دیدار وزیران خارجه روسیه و ایران در مسکو

امریکا: پیش‌روی نیروهای روسیه تقریباً همه جا متوقف شده

در پی تظاهرات ضد جنگ در روسیه، 800 معترض بازداشت شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x