صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار امریکا به روسیه؛ ما آماده هر نوع سناریو هستیم

امریکا از حمله احتمالی روسیه به اوکراین هشدار داده و از شهروندان خود خواسته است که اوکراین را ترک کنند. بیش از ده کشور دیگر نیز از شهروندان‌شان خواسته‌اند که کی‌ف را ترک کنند.

امریکا از حمله احتمالی روسیه به اوکراین هشدار داده و از شهروندان خود خواسته است که اوکراین را ترک کنند. بیش از ده کشور دیگر نیز از شهروندان‌شان خواسته‌اند که کی‌ف را ترک کنند.

پیک‌آفتاب: در حالی‌که بیش از ده کشور از شهروندان خود خواسته‌اند تا اوکراین را ترک کنند، امریکا از حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین هشدار داده است. در کنار کشورهای امریکا، بریتانیا و آلمان، شماری دیگر از کشورها که از شهروندان خود خواسته‌اند هرچه زودتر ترک کنند، بعضی از کشورها هم به دیپلمات‌های خود از اضطرای بودن وضعیت هشدار داده‌اند.

این تنش‌ها در حالی اوج می‌گیرد که روسیه حدود یکصدهزار تن از قوای نظامی‌اش را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است. اما با این حال مسکو می‌گوید که قصدی برای حمله به اوکراین ندارد.

در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا روز گذشته با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بار دیگر در یک مکالمه تلفنی صحبت کرد و در مورد «هزینه‌های حمله به اوکراین» هشدار داد. طبق گزارش کاخ سفید، بایدن به پوتین گفت، “اگرچه ایالات متحده آماده است تا در دیپلماسی مشارکت کند، اما ما برای سناریو‌های دیگر نیز آماده‌ایم.”

در همین حال ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که هشدارها درباره حمله روسیه، افکارعمومی کشورش را «وحشت‌زده» می‌کند. او این ترس و وحشت عمومی را «بهترین دوست دشمن ما» توصیف کرد.

روسیه اما، هشدارهای امریکا و غرب را «گمانه‌زنی‌های تحریک‌آمیز» خوانده و گفته که این هشدارها «دامن زدن به هیجان» می‌باشد. به اساس بیانیه کرملین، رئیس جمهور روسیه در مکالمه تلفنی به رئیس جمهوری امریکا گفته است که به نگرانی‌های مسکو درباره مسایل امنیتی از سوی کشورهای غربی پاسخ داده نشده است.

از سویی دیگر؛ امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز با ولادیمیر پوتین تلفنی گفتگو کرده است. بر اساس آن‌چه توسط سفارت فرانسه در مسکو منتشر شده، آقای مکرون در این مکالمه گفته است: “یک گفتگوی صادقانه با اقداماتی که تنش را افزایش می‌دهند، سازگار نیست.”

با این همه، وزیر دفاع بریتانیا تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله روسیه را با مماشات آلمان نازی مقایسه کرده است. بن والاس به ساندی تایمز لندن گفت: “بوی مونیخ در هوا به مشام می‌رسد”. اشاره او به آخرین روزهای گفتگو با آدولف هیتلر قبل از جنگ جهانی دوم بود. اظهارات او پس از آن بیان شد که روسای جمهور امریکا و فرانسه روز شنبه با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه تلفنی گفتگو کردند.

آقای والاس گفت که حمله نظامی روسیه به اوکراین ممکن است در هر زمانی رخ دهد. به گفته او، واکنش غرب به درگیری‌های قبلی از جمله حمله روسیه به گرجستان و اوکراین این تصور را برای رئیس جمهور روسیه ایجاد کرده است که با پی‌آمدهای کمی مواجه می‌شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x