صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نظامیان سابق را تحت عنوان «داعش» و «سارق مسلح» محاکمه کنید

کمیسیون نظامی طالبان در مکتوبی به فرماندهان محلی خود از آن‌ها خواسته که نظامیان پیشین را تحت عنوان داعش و سارق مسلح محاکمه کنید.

کمیسیون نظامی طالبان در مکتوبی به فرماندهان محلی خود از آن‌ها خواسته که نظامیان پیشین را تحت عنوان داعش و سارق مسلح محاکمه کنید.

پیک‌آفتاب: به اساس سندی که در اختیار پیک‌آفتاب قرار گرفته است، کمیسیون نظامی طالبان به برخی از فرماندهان محلی خود دستور داده تا از فعالیت نظامیان حکومت‌های پیشین در مناطق تحت حاکمیت خویش جلوگیری نمایند. در این مکتوب به فرماندهان طالب دستور داده شده تا این افراد را به بهانه عضویت گروه داعش و یا هم تحت عنوان سارق مسلح بازداشت و محاکمه کنند.

در این مکتوب که از آدرس کمیسیون نظامی طالبان به آدرس «مولوی احمدالدین» نوشته شده، آمده است: “درین اواخر، راپورهایی برای ما رسیده که گفته می‌شود یک تعداد از افسران بلندپایه حکومت کمونیستی، در مناطق تحت حاکمیت شما حضور دارند، ولی از طرف شما هیچ‌گونه عملی در مقابل آن‌ها صورت نگرفته است.”

در این مکتوب از مولوی احمدالدین خواسته شده تا علیه این گونه افراد اقدام نماید. کمیسیون نظامی طالبان نوشته است: “لطف نموده به جرم تماس با داعش، سرقت‌های مسلحانه و غیره تحت محاکمه قرار دهید.»

در این مکتوب به مولوی احمدالدین اخطار داده شده که در صوت اقدام نکردن، مقامات ارشد نظامی طالبان دست به کار خواهد شد.

طالبان تاکنون درباره این مکتوب اظهار نظری نکرده‌اند.

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که طالبان مخالفین خود و نظامیان سابق را تحت عنوان عضویت داعش و سارق مسلح شکنجه و به قتل می‌رساند. دیده‌بان حقوق بشر به تازگی در گزارش گفته است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان در ۱۵ اگست، دست به حملات انتقام‌جویانه زده و حدود ۱۰۰ عضو نیروهای امنیتی پیشین را به قتل رسانده است.

دیده‌بان حقوق بشر: حملات شبانه‌ی طالبان وحشتناک است

سازمان ملل نیز در گزارشی گفته که اتهام‌های معتبری در مورد بیش از ۱۰۰ مورد قتل فراقضایی در افغانستان، بعد از تصرف قدرت توسط طالبان، به دست آورده است.

دست‌کم 72 مورد قتل صحرایی توسط طالبان

طالبان اما، این گزارش‌ها را رد کرده و مدعی هستند که این گزارش‌ها مبتنی بر شواهد نیست. وزارت داخله طالبان گفته که مواردی از کشته شدن اعضای نیروهای امنیتی سابق افغانستان وجود داشته است، اما این قتل‌ها «به دلیل رقابت‌ها و دشمنی‌های شخصی» صورت گرفته است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که طالبان در آغاز تسلط‌شان بر قدرت، عفو عمومی اعلام کردند. به تازگی اما سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان گفته است که عفو عمومی، عفو شرعی است، اما گذشته‌های سیاسی همه بررسی خواهد شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x