صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نشست با محوریت اضداد؛ تهران میزبان پوتین و اردوغان بود

ایران روز سه‌شنبه 19 جولای، میزبان ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. آجندای اصلی این نشست؛ چالش‌های منطقه‌ای، افزایش بازرگانی و روابط این کشورها با جهان شکل می‌داد.

ایران روز سه‌شنبه 19 جولای، میزبان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. آجندای اصلی این نشست؛ چالش‌های منطقه‌ای، افزایش بازرگانی و روابط این کشورها با جهان را شکل می‌داد.

پیک‌آفتاب: روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه روز گذشته 19 جولای، در تهران اضدادها را به بحث گرفتند تا در سطح کلان‌تر به توافق برسند و از چشم‌انداز وسیع‌تر و متحدتر وارد تعاملات بین‌المللی شوند.

از سوی دیگر، تحلیل‌گران می‌گویند که بحث پیرامون موضوعات منطقوی به شمول بحران سوریه، جنگ روسیه و اکراین و طرح سازمان ملل در مورد صادرات غله از اوکراین، در صدر اجندای دیدار میان رهبران ایران، روسیه و ترکیه قرار داشت.

در همین حال؛ ظهور قاسموف، استاد دانشگاه بُن گفته است که صادرات گندم اوکراین و روسیه، موضوعات بسیار نزدیک با هم‌دیگر است و مذاکرات در تهران نشان خواهد داد که آیا ترکیه و روسیه توان چانه‌زنی در همه موارد مورد علاقه خود را دارند یا خیر؟

از سوی دیگر، ترکیه اخیراً میزبان یک نشست چهارجانبه با روسیه، اوکراین و سازمان ملل نیز بود. نشستی که به گفته منابع، پیرامون صادرات غله اوکراین نیز پیش‌رفت‌هایی داشت.

گفته می‌شود که ترکیه در حال آمادگی برای یک حمله وسیع بر جنگجویان کرد (YPG) در سوریه می‌باشد؛ گروهی که انقره ادعا دارد با حزب کارگران کردستان (PKK) رابطه دارند. در حالی‌که ترکیه، اتحادیه اروپا و امریکا این سازمان را دهشت‌افگن می‌خوانند.

از سوی دیگر، تلویزیون دولتی ایران گزارش داده است که علی خامنه‌ای، رهبر آن کشور در دیدارش با رئیس جمهور ترکیه گفته است که هر نوع حمله در شمال سوریه، می‌تواند به همه منطقه آسیب برساند و به سود گروه‌های مسلح تمام شود.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی می‌نویسد که اردوغان شام‌گاه سه‌شنبه 19 جولای، نیروهای کرد را «تروریست» ‌خواند و گفت: “باید برای همه روشن باشد که در منطقه جایی برای جنبش‌های تروریستی جدایی‌طلب و هم‌پیمانان آن‌ها وجود ندارد”. او تاکید کرد: “ما به زودی به مبارزه خود با سازمان‌های تروریستی ادامه خواهیم داد.”

رئیس جمهور ترکیه در توییتی نگاشته است: “همان‌طور که رئیس جمهور رئیسی بیان کرد، مبارزه ما با تروریزم از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان‌های تروریستی PJAK، PKK، PYD، YPG و FETO مزاحم جدی برای هر دو کشور هستند. ما باید در هم‌بستگی به مبارزه با این سازمان‌های تروریستی ادامه دهیم.”

از سوی دیگر؛ اتیلا یسیلادا، تحلیل‌گر امور منطقه‌ای گفته است که موضع ایران برای انتقاد از عملیات نظامی ترکیه در سوریه، واضح بوده است و ممکن اردوغان برای حل این مشکل به ایران رفته باشد.

گفته می‌شود که رجب طیب اردوغان به دلیل روابط نزدیک‌اش با ایران و روسیه، مورد انتقاد غرب قرار دارد. ولی به باور تحلیل‌گران، رئیس جمهور ترکیه ممکن است به تهران تکیه کند تا به منتقدین خود اهمیت این روابط را خاطرنشان سازد.

در همین حال؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که موضع ایران در قبال جنگ بین روسیه و اوکراین روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده که موضع ایران در مورد جنگ میان روسیه و اوکراین کاملاً واضح است و ایران همواره خواستار حل‌وفصل این بحران از طریق سیاسی است. او افزوده که ایران از ظرفیت‌های سیاسی خود برای حل‌وفصل این بحران استفاده می‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x