صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نبیل: طالبان از کشتن افغان‌ها به نیکی یاد می‌کنند، اما نگران غیرنظامیان اوکراین هستند

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید که طالبان از کشتن افغان‌های بی‌گناه به نیکی یاد می‌کنند، اما نگران تلفات غیرنظامیان در اوکراین هستند. کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان در سه روز گذشته به زوایای گوناگون جنگ در اوکراین توجه کرده‌اند.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید که طالبان از کشتن افغان‌های بی‌گناه به نیکی یاد می‌کنند، اما نگران تلفات غیرنظامیان در اوکراین هستند. کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان در سه روز گذشته به زوایای گوناگون جنگ در اوکراین توجه کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: در حالی‌که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان جنگ را عامل تباهی ملت‌ها می‌دانند، به ارزیابی جنگ اوکراین پرداخته و این جنگ را با وضعیت جنگی 40 ساله در افغانستان مقایسه کرده‌اند. برخی کاربران مقاومت رئیس جمهور اوکراین را ستایش کرده و از فرار محمداشرف غنی در 15 اگست، یادآور شده‌اند. شماری از کاربران نیز فرار مقامات نظامی از کابل را با ایستادگی مقامات نظامی اوکراین یادآوری کرده‌اند.

در این میان بیانیه وزارت خارجه طالبان نیز مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. وزارت خارجه طالبان در بیانیه روز جمعه خود از تلفات غیرنظامیان در اوکراین ابراز نگرانی کرد و از دو طرف جنگ خواست که از خویشتن‌داری کار گرفته و نسبت به حفاظت از جان غیرنظامیان بی‌تفاوت نباشد.

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به بهانه این بیانیه، کشتار 20 ساله غیرنظامیان توسط طالبان را یادآوری کرده‌اند. رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در حساب توییتر خود، بیانیه تازه وزارت خارجه طالبان و اظهارات چند روز پیش سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان را کنار هم قرار داده و گفته که “جالب است.” به گفته رئیس پیشین امنیت ملی، از قاتلین شهروندان بی‌گناه افغانستان ستایش می‌شود، اما نسبت به کشته شدن غیرنظامیان دیگر کشورها نگران هستیم.

نبیل نوشته است: “جالب اینجاست که وزیر داخله طالبان با افتخار از کشته شدن افغان‌های بی‌گناه توسط حداقل 1050 مهاجم انتحاری شبکه خود به نیکی یاد می‌کند، در حالی که وزیر خارجه طالبان نگران تلفات غیرنظامیان در اوکراین است!؟”

سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان چند روز قبل در یک سخنرانی در اجتماع مردم قندهار، به شکل افتخارآمیز گفته بود که در 20 سال گذشته تنها 1050 حمله انتحاری را اعضای شبکه حقانی انجام دادند. او هم‌چنین گفت که در حال حاضر 1500 انتحاری دیگر این شبکه آماده انجام این‌گونه حملات است. وزیر داخله طالبان پیش از این نیز در یک محفل ویژه در کابل، از خانواده‌های محاجمین انتحاری طالبان تقدیر کرده بود.

در اکثر حملات انتحاری 20 سال گذشته غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان خردسال کشته شده‌اند. این حملات از جمله مراکز آموزشی، کلپ‌های ورزشی و شفاخانه‌های مخصوص زنان و نوزدان را هدف قرار داده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x