صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

“من ضعیف نیستم”: زنان قطری در اولین انتخابات پارلمانی نا موفق بودند

رای دهندگان، هیچ یک از 26 زنی را که در اولین انتخابات پارلمانی روز شنبه در قطر نامزد شده بودند را انتخاب نکردند و نامزدان مجلس را ناامید کردند که می خواستند در روند سیاسی سلطنت خلیج فارس برای زنان و دیگر قطری ها صدایی باشند. رأی گیری برای دستیابی به 30 کرسی، از 45 […]

رای دهندگان، هیچ یک از 26 زنی را که در اولین انتخابات پارلمانی روز شنبه در قطر نامزد شده بودند را انتخاب نکردند و نامزدان مجلس را ناامید کردند که می خواستند در روند سیاسی سلطنت خلیج فارس برای زنان و دیگر قطری ها صدایی باشند. رأی گیری برای دستیابی به 30 کرسی، از 45 کرسی مجلس شورا در حالی است که امیر 15 عضو باقی مانده این شورا را تعیین می کند؛ طوریکه این شورا می تواند محدوده ای کوچکی از سیاست ها را برای کشور کوچک اما ثروتمند چون قطر که احزاب سیاسی را ممنوع کرده، به تصویب برساند.

عایشه حمام آل جاسم، زن 59 ساله و مدیر پرستاری که در منطقه مارخیه دوحه کار می کند، گفت: “داشتن همه مردان دیدگاه قطر نیست”. وی از زنان قطری خواست تا “آنچه را که به آن اعتقاد دارند” بیان کنند و در آینده به نامزدان زن که قوی باشند، رای دهند. عایشه گفت: “برای اولین بار در قطر، این فرصتی است برای شرکت در امور سیاسی”. جاسم مانند نامزدان دیگر زن گفت که در انتخابات با مردانی رو به رو شده است که فکر می کردند زنان نباید نامزد شوند. او با برجسته کردن مهارت های اداری خویش، بر اولویت های سیاسی مانند سلامت، اشتغال جوانان و بازنشستگی تمرکز کرد. عایشه آل جاسم اذعان کرد: “فقط می گویم قوی هستم، توانا هستم. من خودم را مثل یک مرد مناسب می بینم … اگر می خواهید مرا ضعیف ببینید، این به شما بر میگردد، اما من ضعیف نیستم.” او این مطلب را در محل رأی گیری که ورودی های زن و مرد جداگانه بود، مطرح کرد.

در حالی که قطر در سالهای اخیر اصلاحاتی را در حوزه حقوق زنان ایجاد کرده است، از جمله به زنان اجازه میدهد که مستقلانه جواز رانندگی دریافت کند. اما از جانب دیگر، گروه های حقوق بشری به دلیل مسائلی مانند سیستم سرپرستی که در آن زن برای ازدواج به اجازه مرد نیاز دارد، سفر و دسترسی به مراقبت های بهداشت بارداری را مورد انتقاد قرار میدهند.

دیده بان حقوق بشر در ماه مارچ گفت زمانی که در سال 2019 زنان از یک حساب ناشناس در مورد سیستم سرپرستی در قطر توییت کردند و پس از احضار یک زن از سوی مقامات امنیت سایبری، حساب در ظرف 24 ساعت بسته شد. نعیمه عبدالوهاب ال متوّا، نامزد و کارمند وزارت خارجه که مادر سالخورده اش نیز برای رای دادن به او آمده بود، می خواست برای تشکیلاتی که از زنان و کودکان حمایت می کند، تلاش کند.

چندین نامزد زن به دنبال بهبود ادغام فرزندان زن شان که با خارجی ها ازدواج کرده بودند در جامعه قطر بود که مانند دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نمی توانند تابعیت قطری خود را به فرزندان خود منتقل کنند. وزیر صحت قطر یک زن به نام حنان محمد الکواری است. در حالی که جاسم در حمایت از اعطای پاسپورت کوتاهی کرد، نامزد دیگر – لینا الدفا – خواستار تابعیت کامل کودکان در چنین مواردی شد. روزنامه نگار قطری “دافا” معتقد است کسانی که در شورا با زنان مخالف اند را مانعی نمیداند زیرا امیر حاکم و قانون از مشارکت زنان حمایت میکند. او می‌گوید: “قانون این حق را به من می دهد. من اهمیتی نمی دهم که افراد پرخاشگر در این مورد چه می گویند”.

المها آلماجد، مهندس صنایع زنی 34 ساله ای است که در کنار سیاست های خود، برای تغییر طرز فکر در انتخابات شرکت کرده است. او میگوید: “برای متقاعد کردن مردان (رای دادن به زنان)، بلی ممکن است مجبور باشیم کار یا تلاش بیشتری انجام دهیم. من مایلم این تلاش اضافی را انجام دهم تا بتوانم در این جامعه حضور داشته باشم و این جامعه را متقاعد کنم که زنان نیز میتوانند کار کنند”. زیرا؛ برای برخی تغییر نگرش دشوار است.

نامزد دیگر سابان الجاسم، مرد 65 ساله ای است که از زنان شرکت کننده در انتخابات حمایت می کند اما می گوید نقش اصلی آنها در خانواده است. او در یک مرکز رأی گیری که جاسم و متوّا در مقابل اتاق او نشسته بودند، گفت. “آنها اینجا هستند، اثر انگشت خود را دارند و رأی و صدای خود را دارند. اما مهمترین چیز در خانه است، مراقبت از بچه ها و خانواده “.

 

نویسندگان: لیزا بارینگتون و آندریو میلز

برگردان: صابری

منبع: رویترز

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x