صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ممنوعیت استفاده از پول خارجی در افغانستان

طالبان استفاده از پول‌های رایج خارجی را در افغانستان ممنوع اعلام کرد. طالبان اعلام کرده که "شرایط اقتصادی و منافع ملی کشور ایجاب می‌کند تا تمامی شهروندان از واحد پول افغانی در معاملات خود استفاده کنند."

طالبان استفاده از پول‌های رایج خارجی را در افغانستان ممنوع اعلام کرد. طالبان اعلام کرده که “شرایط اقتصادی و منافع ملی کشور ایجاب می‌کند تا تمامی شهروندان از واحد پول افغانی در معاملات خود استفاده کنند.”

پیک‌آفتاب: استفاده از پول‌های خارجی در معاملات شهروندان در شهرهای افغانستان متفاوت است. هرچند در اکثر معاملات مهم تاجران، از دالر استفاده می‌شود، در برخی شهرها اما، پول‌های کشورهای همسایه رونق بیشتری دارد.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، امروز با همرسانی اعلامیه‌ای در حساب توییتر خود، از شهروندان و تاجران خواسته که بعد از این در معاملات خود از پول داخلی استفاده کنند. در اعلامیه افزوده شده که با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

در اعلامیه نوشته شده است: «وضعیت اقتصادی و منافع ملی کشور ایجاب می‌نماید همه افغان‌ها در داد و ستد از پول افغانی استفاده نمایند. امارت اسلامی به همه هموطنان، دکانداران، تاجران، کسبه‌کاران و عامه مردم اطلاع می‌دهد که پس از این هر گونه داد و ستد را با پول افغانی انجام دهند و از به‌کار بردن اسعار خارجی خودداری نمایند. با متخلفین این حکم برخورد قانونی صورت می‌گیرد.»

طالبان گفته‌اند که استفاده از پول‌های خارجی اثرات منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت، اما برخی کارشناسان اقتصادی باور دارند که این اقدام طالبان می‌تواند وضعیت بحرانی اقتصاد در حال فروپاشی کشور را بدتر کند.

از سویی هم، رحمت‌الله نریوال، آمر اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندهار، در حساب توییتر خود، به استفاده کنندگان از پول‌های خارجی هشدار داد است. او در حساب توییتر خود نوشته است: «ممنوعیت شدید استفاده از پول خارجی در افغانستان، استفاده کنندگان پول خارجی با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.» قندهار از جمله ولایت‌های است که استفاده از کلدار پاکستانی در آن رواج دارد و شهروندان در این شهر تقریباً تمامی معاملات شان را با کلدار پاکستانی انجام می‌دهند و کم‌تر تاجر قندهاری را می‌توان یافت که اجناسش را با پول افغانی بفروشد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x