صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مذاکرات سازمان ملل برای حفاظت از دریای‌های آزاد، بی‌نتیجه پایان یافت

پنجمین دور از مذاکرات کشورهای عضو سازمان ملل برای دست‌یابی به معاهده‌ای در زمینه حفاظت از دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها، بدون آن‌که به توافقی برسند، به پایان رسید.

پنجمین دور از مذاکرات کشورهای عضو سازمان ملل برای دست‌یابی به معاهده‌ای در زمینه حفاظت از دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها، بدون آن‌که به توافقی برسند، به پایان رسید.

پیکآفتاب: نمایندگان کشورهای جهان از روز چهارشنبه 17 اگست، به مدت ده روز در مقر سازمان ملل در نیویارک گردهم آمده بودند تا در این مورد گفتگو کنند، اما این نشست روز گذشته 26 اگست، به دلیل چند مناقشه اصلی درباره حفاظت از دریاها، بدون نتیجه متوقف شد.

این در حالی است که سازمان ملل در توییتی گفته است: “اقیانوس‌ها مانند مجرای تنفسی در زندگی روزمره نقش دارد و منبع غذا و دوا می‌باشند.”

بحث درباره حفاظت از اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد که تقریباً نیمی از کره زمین را تشکیل می‌دهند، بیش از 15 سال پیش به گونه غیررسمی آغاز و سپس در قالب نشست‌های سازمان ملل به صورت رسمی دنبال شده است.

از سوی دیگر، در ادامه توییت سازمان ملل آمده: “آنتونیو گوترش گفته است که حفاظت از اقیانوس‌ها نیاز عاجل برای محافظت از آینده همه ما است. همه ما در این مسئله نقش داریم. الهام بگیرید و عمل نمائید.”

در حالی‌که قرار بود در چهارمین دور از مذاکرات اعضای سازمان ملل در ماه مارچ گذشته، توافقی در این مورد حاصل شود، هنوز اعضای این سازمان بحث درباره اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد را ناکافی می‌دانند.

با این حال؛ رِنا لی، رئیس این نشست سازمان ملل، روز جمعه 26 اگست گفت: “ما هیچ وقت در این روند به این اندازه به خط پایان نزدیک نبوده‌ایم.”

قرار است مجمع عمومی سازمان ملل درخواست از سرگیری این مذاکرات را دریافت کند، اما هنوز تاریخی برای دور ششم مذاکرات مشخص نکرده‌اند.

حفاظت از اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد به شکل چشم‌گیری اندک است و تنها 1.3 درصد از دریاهای آزاد، حفاظت‌شده محسوب می‌شوند.

ماهی‌گیری، کشتی‌رانی، حفاری، پلاستیک و آلودگی‌های دیگر از جمله عواملی هستند که به آب‌های کره زمین آسیب جدی وارد کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x