صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

محمد محقق: طالبان علیه هزاره‌ها تبعیض نژادی و مذهبی روا داشته است

محمد محقق در واکنش به جابه‌جایی لوای نظامی 1500 نفری طالبان در بامیان، گفته که طالبان به اقدامات ضدهزارگی دست زده است. محمد محقق طالبان را به برخوردهای تبعیض‌آمیز نژادی و مذهبی متهم کرده است.

محمد محقق در واکنش به جابه‌جایی لوای نظامی 1500 نفری طالبان در بامیان، گفته که طالبان به اقدامات ضدهزارگی دست زده است. محمد محقق طالبان را به برخوردهای تبعیض‌آمیز نژادی و مذهبی متهم کرده است.

پیک‌آفتاب: محمد محقق به جابه‌جایی لوای پنجم قول اردوی 203 منصوری طالبان واکنش نشان داده و گفته که این اقدام در ادامه برخوردهای تبعیض‌آمیز طالبان با هزاره‌ها صورت گرفته است. محقق در رخ‌نامه فیسبوک خود نوشته است: “طالبان در حالی‌که ادعا دارند که تبعیض قومی و مذهبی را علیه هیچ قوم افغانستان اعمال نمی‌کنند و مجموعه‌های از شوراهای هزارگی در کابل حمایت‌شان را از طالبان اعلام کرده‌اند، ولی در عوض طالبان اقدامات تبعیض‌آمیز ضدهزارگی و ضدشیعی را اعمال کرده‌اند.”

محقق با اشاره به برخی اقدامات طالبان در شش ماه گذشته، این اقدامات را هدف‌مند و سیستماتیک خوانده و تاکید کرده که این اقدامات نشانه‌های روشن رفتارهای تبعیض‌آمیز قومی و مذهبی طالبان می‌باشد.

به گفته محمد محقق، جابه‌جایی 1500 نفر از نیروهای ویژه طالبان در بامیان، نه تنها به امنیت این منطقه کمک نکرده، بلکه با مانورهای گروه‌های ضربتی طالبان در شماری از ولسوالی‌های بامیان، باعث ایجاد وحشت و ترس در بین باشندگان محلی گردیده است. این نیروها در حالی از سوی طالبان در بامیان جابه‌جا می‌شود که به گفته محقق، «مردمان هزاره بامیان تا هنوز کدام اقدامی علیه طالبان انجام نداده‌اند.»

محمد محقق هم‌چنین، اقدام طالبان برای انتقال امور اداری ولسوالی مالستان ولایت غزنی به ولایت دایکندی را نشانه برخورد هدف‌مند طالبان با هزاره‌ها بیان داشته و گفته است: “ولسوالی مالستان را که صدها سال مربوط ولایت غزنی بوده و به دلیل آبریزه، تناسب جغرافیایی و نزدیکی، به مرکز ولایت دسترسی آسان دارد، از بدنه ولایت غزنی جدا نموده به ولایت دایکندی که باید باشندگان مالستان از کوهستان صعب‌العبور بگذرند تا به مرکز ولایت برسند، مربوط ساخته است.”

محقق هم‌چنین به برکناری شماری از ملاامامان مساجد شیعه هزاره اشاره کرده و گفته که این اقدام بخشی از تبعیض‌های مذهبی است که طالبان علیه هزاره‌ها مرتکب شده است. به گفته محقق، طالبان در برخی مناطق زمین‌های هزاره‌ها نیز به زور تهدید گرفته و در اختیار شهروندان پشتون‌تبار قرار داده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طالبان به تازگی از جابه‌جایی لوای پنجم قول اردوی 203 منصوری طالبان در بامیان رونمایی کرده‌اند. ملا محمد شیرین، قوماندان این لوا، هدف از اعزام این نیروها به بامیان را مهار ناامنی و تامین امنیت در بامیان خوانده است. او گفته که برخی گروه‌ها با حمایت کشورهای خارجی، به دنبال ایجاد ناامنی در ولایت بامیان هستند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x