صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

محب: پس از ورود طالب به کابل، ما جنگ را «باختگی» گرفتیم و فرار کردیم

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور فراری افغانستان می‌گوید: با ورود طالبان به کابل، هرج‌ومرج ایجاد شد و ما جنگ را «باختگی» گرفته، فرار کردیم.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور فراری افغانستان می‌گوید: با ورود طالبان به کابل، هرج‌ومرج ایجاد شد و ما جنگ را «باختگی» گرفته، فرار کردیم.

پیک‌آفتاب: این اولین اظهارات حمدالله محب، مشاور امنیت ملی محمداشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان، پس از نزدیک به چهار ماه است. آقای محب حدود چهار ماه پیش همراه با غنی از کابل فرار کرد. او و دیگر نزدیکان رئیس جمهور فراری متهم هستند که هم‌زمان با خروج‌شان از کابل، میلیون‌ها دالر سرمایه نقدی افغانستان را نیز با خود برده‌اند.

آقای محب در اولین اظهارات‌اش پس از چهار ماه، ادعا کرده که آقای غنی می‌خواست قدرت را از طریق لویه‌جرگه به طور مسالمت‌آمیز انتقال دهد. اما به گفته او، با داخل شدن طالبان به کابل، هرج‌ومرج ایجاد شد.

این در حالی است که پیش از این، زلمی خلیل‌زاد و حامد کرزی گفته بودند، فرار غنی باعث گردید که توافق به هم بخورد و طالبان مجبور به ورود به کابل شوند. آقای کرزی در گفتگوی تازه با آسوشیتدپرس گفته که پس از خروج مخفیانه و ناگهانی محمداشرف غنی، او طالبان را به شهر دعوت نموده است.

کرزی: بسم‌الله خان از من خواست افغانستان را ترک کنم، اما ماندم

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه پیشین امریکا در پروسه صلح افغانستان، گفته که وضعیت پیش‌آمده در افغانستان، نتیجه‌ی اشتباه محاسباتی اشرف غنی رئیس جمهوری فراری افغانستان است.

خلیل‌زاد: غنی فکر می‌کرد بدون ایالات متحده می‌تواند در قدرت بماند

آقای محب می‌گوید که او و محمداشرف غنی، به این نتیجه رسیده بودند که در صورت رسیدن جنگ به کابل، باید آقای غنی و حکومت وی، جنگ را “باختگی” بگیرند. او افزوده است، زمانی که طالبان به دروازه‌های کابل رسیدند، تصمیم گرفته شد که آقای غنی کابل را ترک کند.

مشاور پیشین امنیت ملی ادعا می‌کند که در مورد خروج آقای غنی از افغانستان هیچ مشورت و هم‌آهنگی با جانب امریکای صورت نگرفته بود، اما به تازگی نشریه معتبر «نیویورکر» در گزارشی نوشته است: “حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی در تماس تلفنی به یکی از کارکنان وزارت خارجه امریکا از او پرسیده است: آیا برنامه‌ای برای تخلیه من و غنی دارید؟” آقای محب سپس در یک پیام کوتاه نوشته است: “در صورتی‌که گفتگوهای صلح به توافق نینجامید، من و رئیس جمهور غنی هم در عملیات تخلیه گنجانده شویم.”

یک روز پیش از سقوط؛ محب به کاخ سفید: من و غنی در “عملیات تخلیه” هستیم؟

آقای محب در عین حال به تماسش با توماس وست، نماینده کنونی امریکا در امور افغانستان اذعان کرده و گفته که در روز سقوط کابل به دست طالبان تصمیم داشتم با خلیل حقانی که حالا به حیث سرپرست وزارت مهاجرین طالبان تعیین شده،‌ در محلی ملاقات کند. اما پس از تماس با نماینده کنونی امریکا در امور افغانستان که در آن زمان معاون آقای خلیل‌زاد بود، آقای وست با بی‌اعتمادی بر طالبان برایش گفت: “نخیر، نروید. اعتماد نیست، شاید در یک اتاق ببردتان و بکشند.”

مشاور پیشین امنیت ملی درباره این‌که چرا با طالبان مذاکره صورت نگرفته، گفته است: “تلاش برای بیرون کشیدن مردم از ارگ آغاز شد. معلوماتی را که من از وزارت‌خانه‌ها گرفته بودم، در آنجا هم وضعیت چنین بود. پس چرا من فکر کنم که باز هم فرصت وجود دارد. این یک دست‌وپاچگی بود، اما قوت‌ها و نیروها برای امنیت خود و کابل کار کرده می‌توانستند.”

محب افزود، آن روز که حکومت سقوط کرد، قرار بود که یک هیئت برای گفتگو با طالبان راهی قطر شود. اما به گفته او طالبان تا لحظات نهایی به وعده‌شان متعهد نماندند. آقای محب در بخشی از اظهاراتش، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان را مقصر خوانده و گفته که “خلیل‌زاد دست طالبان را گرفته به کابل آورد”.

آقای محب در بخش دیگری از مصاحبه با صدای امریکا، گزارش‌ها مبنی بر وضع محدودیت بر فعالیت سیاسی آقای غنی در امارات را “افواهات” خوانده، اما گفته که سیاست امارات متحده عرب این است که به کسی اجازه فعالیت سیاسی نمی‌دهد.

به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱، محمد اشرف غنی و شماری از کارمندان ارشد ارگ که آقای محب نیز شامل آن بود، سوار بر چندین هلی‌کوپتر کابل را ترک کردند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x