صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مجوز جدید امریکا برای معاملات مالی افغانستان؛ بلینکن: تحریم‌ها علیه طالبان ادامه دارد

اداره کنترول سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا مجوز جدیدی را برای گسترش معاملات تجارتی و مالی در افغانستان صادر کرد.

اداره کنترول سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا مجوز جدیدی را برای گسترش معاملات تجارتی و مالی در افغانستان صادر کرد.

پیک‌آفتاب: اداره کنترول سرمایه‌های خارجی (OFAC) وزارت خزانه‌داری امریکا روز گذشته 25 فبروری، در اعلامیه‌ای گفته که مجوز جدیدی را برای گسترش معاملات تجارتی و مالی در افغانستان صادر کرده که جواز معاملات با اداره‌های دولتی افغانستان نیز شامل آن می‌باشند.

در متن اعلامیه چنین آمده: “هدف از صدور این جواز این است که تحریم‌های امریکا علیه طالبان مانع آن دسته از معاملات و فعالیت‌های مالی نشود که برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان به آن نیاز است”.

اعلامیه افزوده این اقدام بیانگر آن است که امریکا برای کمک به مردم افغانستان به کار کردن با سکتور خصوصی و متحدین خود و موسسات خیریه متعهد می‌باشد.

والی ادیمو، معاون وزارت خزانه‌داری امریکا در این خصوص گفته است: “امریکا برای تداوم کمک‌های بشری به افغانستان و فراهم کردن سهولت برای فعالیت‌های تجاری و مالی به صورت دوام‌دار اقدامات لازم را انجام می‌دهد”. او تصریح کرده است: “اقدام امروزی ما در روشنی این حقیقت صورت می‌گیرد که با توجه به بحران جاری اقتصادی به نگرانی‌های رسیدگی کنیم که تحریم‌ها در برابر فعالیت‌های تجاری و مالی در آن کشور ایجاد می‌کند و در عین زمان مانع دست یافتن طالبان، شبکه حقانی و عناصر نامطلوب دیگر به منابع مالی شویم”.

از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز گفته: “در این جواز واضح شده که اداره‌های مالی، نهادهای غیردولتی، موسسات بین‌المللی و شرکت‌های سکتور خصوصی با رعایت تحریم‌‎های امریکا بالای طالبان، در بخش‌های مختلف معاملات و فعالیت‌های مالی را انجام داده می‌توانند”. او گفته در این معاملات و فعالیت‌های اقتصادی، بانک‌داری خصوصی و تجارتی، انکشاف و حفظ زیربناها، دادوستد تجارتی، عملیات حفظ و مراقبت از سیستم‌های ترانسپورتی و معاملات در بخش‌های مخابرات و معلومات شامل می‌باشد”.

بلینکن افزوده است: “اگر واضح بگویم، تحریم‌ها علیه طالبان ادامه خواهد یافت. جواز صادر شده امروزی، سهولت‌ها را برای فعالیت آن دسته از شرکت‌های خصوصی و موسسات فراهم می‌کند که با اداره‌های دولتی افغانستان کار می‌کنند و آن دسته از اداره‌های دولتی هم در آن شامل می‌باشد که سران آن شامل فهرست تحریم‌های امریکا هستند.”

در اعلامیه وزارت خزانه‌داری گفته شده که طبق این جواز سکتور خصوصی و موسسات غیردولتی با اداره‌های دولتی افغانستان به شمول آن اداره‌هایی که رهبران آن شامل تحریم‌ها می‌باشد فقط در بخش‌های تادیه مالیات، محصول گمرکات و معاملات دیگری که برای رفع نیازمندی‌های بشری به آن نیاز است، اجازه می‌دهد و جواز معامله اجناس تجملی و ارایه خدمات تجلمی را ندارند.

اعلامیه می‌افزاید که از موسسات غیردولتی توقع می‌رود که در روند معاملات، از شفافیت کامل کار بگیرند و کمک‌های مالی را در راه‌های غیرقانونی مصرف نکنند.

وزارت خزانه‌داری امریکا گفته است که قبل از صدور این جواز، برای تحقق قطع‌نامه شماره 2615 شورای امنیت سازمان ملل که در ماه دسامبر سال 2021 اصدار یافته بود، برای تسهیل کمک‌های عاجل بشری به افغانستان، پیش از این نیز شش مجوز صادر کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت خزانه‌داری امریکا گفته بود که بانک‌های بین‌المللی می‌توانند به مقاصد بشردوستانه و بدون ترس از تحریم امریکا علیه طالبان، به افغانستان پول انتقال دهند.

امریکا:‌ پول نقد به منظور کمک‌های بشردوستانه می‌تواند به افغانستان انتقال یابد

افزایش کمک‌های بشردوستانه امریکا برای افغانستان

بایدن بدترین رئیس جمهور امریکا از دید شهروندان افغانستان

 

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x