صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

متخصصان محیط زیست: ایجاد ساحات سبز در شهرهای بزرگ هند حیاتی است

متخصصین محیط زیست در هند، مدت‌ها است که برای حفظ جنگل‌ها در حالی مبارزه کرده‌اند که شهرهای بزرگ این کشور برای داشتن ساحات سبز تلاش می‌ورزند.

متخصصین محیط زیست در هند، مدت‌ها است که برای حفظ جنگل‌ها در حالی مبارزه کرده‌اند که شهرهای بزرگ این کشور برای داشتن ساحات سبز تلاش می‌ورزند.

پیک‌آفتاب: صبح هر یک‌شنبه، دانش‌آموزان مکتب‌ها از قریه‌ها و مکتب‌های شهرهای اطراف به جنگل «منگر بانی» در ایالت هاریانا در نزدیکی دهلی‌نو می‌آیند تا پروانه‌ها و پرندگان را ببینند، درخت‌ها و تکنیک‌های حفاظت را بیاموزند.

متخصصین محیط زیست در این‌جا به نسل جوان‌تر آموزش می‌دهند که چرا داشتن محیط سبز حیاتی است.

نجات جنگل منگر بانی به مساحت 270 هکتار در کنار یک مرکز تجاری پُررونق در نزدیکی دهلی‌نو، کار آسانی نبوده است. تنها پس از رهبری کمپاین‌ها و مبارزات در محاکم توسط مردم محلی بود که پنج سال پیش حکومت کار ساختمان‌ها در جنگل را ممنوع کرد، زیرا توسعه دهندگان املاک به آن توجه داشتند.

برای نسل‌ها، مردم روستاهای مجاور، جنگل منگر بانی را محل مقدس می‌دانستند و می‌گفتند هیچ کس نمی‌تواند درختان را قطع کند، اما هنگامی که توجه به آن معطوف شد، ساکنین محل متوجه شدند که جنگل در سیستم محیط زیست نیز نقش حیاتی دارد.

سونیل هرسانه، فعال محیط زیست و وکیل قریه می‌گوید که به توسعه نیاز است، اما برای مهار کردن آن محدودیت‌هایی را باید تعیین کرد. او علاوه کرد:‌ “این بدان معنا نیست که یک نسل از همه منابع استفاده می‌کند و نسل بعدی برای یافتن آن‌ها تلاش کنند”.

منگر بانی به نمادی از نبرد بین شهرنشینی و حفظ محیط زیست تبدیل شده است. کارشناسان محیط زیست می‌گویند جنگل‌هایی مانند این نیاز به حفاظت فوری دارند.

در پیوند به این مسئله؛ چتن اگروال، متخصص محیط زیست می‌گوید که شهرها و شهروندان در مناطق شهری نیز به دسترسی به فضای سبز، آب و هوای پاک نیاز دارند. او گفت: “بنابراین، همه این عمل‌کردها توسط این ساحه‌های بزرگ جنگلی که در شهرها و اطراف آن قرار دارند، ارایه می‌شود. اگر از آن محافظت کنید و از طرف دیگر توسعه پیدا کند، مکانی بسیار شادتر و از نظر زیست محیطی امن‌تر خواهد بود”.

دانش‌آموزان بر تکنیک‌های ساده حفاظت تسلط دارند و دیگران در حال یادگیری قدردانی از طبیعت هستند.

شیوام گوجر، دانش‌آموز مکتب است. او در اطراف درختان سنگ‌ها را می‌گذارد تا یک سد کوچک ایجاد کند، خاک آن نریزد و درختان حفظ شود.

انیتا، دانش‌آموز دیگر مکتب می‌گوید که درختان، پرندگان، پروانه‌ها، همه بسیار زیبا هستند؛ می‌خواهم بیش‌تر آن‌ها را ببینم.

آگاهی زیست محیطی که این دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند، هدف درازمدتی را دنبال می‌کند. سونیل هرسانا، امیدوار است که بعد از 5 یا 10 سال که این نسل تصمیم گیرنده شوند، نقش مهمی در حفظ منگر بانی داشته باشند.

این ممکن است بسیار مهم باشد، نگرانی‌هایی وجود دارد که این منطقه هنوز به عنوان جنگل حفاظت شده اعلام نشده است، اقدامی که به هدف تضمین عدم تخریب آن است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x