صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مانور نظامی بی‌سابقه چین در حریم تایوان، پس از سفر پلوسی به تایپه

یک روز پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از تایپه، چین مانور‌ نظامی بی‌سابقه‌ای را در شش منطقه که حریم تایوان را در بر می‌گیرد، آغاز نمود.

یک روز پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از تایپه، چین مانور‌ نظامی بی‌سابقه‌ای را در شش منطقه که حریم تایوان را در بر می‌گیرد، آغاز نمود.

پیک‌آفتاب: تلویزیون دولتی چین اعلام کرده است، این مانور نظامی که تا روز یک‌شنبه هفتم اگست، ادامه خواهد داشت، شامل شلیک مستقیم به آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان نیز می‌شود.

در همین حال، مقام‌های تایوان گفته‌اند که مانورهای نظامی چین در چندین منطقه، مقررات سازمان ملل را نقض کرده و با حمله به فضای سرزمین تایوان، چالشی مستقیم برای ناوبری آزاد هوایی و دریایی ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، حزب دموکراتیک حاکم تایوان با انتقاد از این اقدام بیجینگ می‌گوید: “چین در شلوغ‌ترین آب‌راه‌های بین‌المللی و مسیرهای هوانوردی، مانورهایی را انجام می‌دهد که رفتاری غیرمسئولانه و نامشروع به شمار می‌رود.”

وزارت دفاع تایوان نیز گفت که شب گذشته و تنها چند ساعت پس از عزیمت پلوسی به کوریای جنوبی، هواپیماهای ناشناس، احتمالاً پهپادها؛ بر فراز جزایر کینمن تایوان در نزدیکی ساحل اصلی به پرواز درآمدند. این وزارت‌خانه هم‌چنین اعلام کرده که تایوان خود را آماده جنگ احتمالی می‌کند و به اصل «آمادگی برای جنگ بدون جنگیدن» پایبند خواهد بود.

افزون بر موارد بالا، چین که تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند، ادعاهای این جزیره مبنی بر خودمختاری را به رسمیت نمی‌شناسد.

دفتر امور تایوان مستقر در بیجینگ در بیانیه‌ای استقلال‌طلبان در تایوان را تهدید کرد که مجازات در انتظار آن‌ها خواهد بود. هم‌چنین در بیجینگ، این هفته فضای به شدت امنیتی در محوطه اطراف سفارت ایالات متحده برقرار بود.

این در حالی است که نانسی پلوسی، بالاترین مقام امریکایی است که در 25 سال گذشته به تایوان سفر کرده است. او در سفر کوتاه خود به این جزیره، ضمن ستایش دموکراسی در این منطقه تاکید کرد که امریکا به هم‌بستگی خود با تایوان پایبند است و خشم چین نمی‌تواند رهبران جهان را از سفر به این جزیره باز دارد.

چین در اعتراض به این اقدام، سفیر امریکا در بیجینگ را احضار و هم‌چنین واردات محصولات کشاورزی از تایوان را متوقف کرد.

از سوی دیگر، امریکا و وزرای خارجه گروه 7، به چین هشدار داده‌اند که از سفر پلوسی به عنوان بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه تایوان استفاده نکند.

با این حال، برخی در امریکا از اقدام پلوسی برای سفر به تایوان، آن هم در این مقطع زمانی انتقاد کرده‌اند. روزنامه نیویارک تایمز در شماره روز چهارشنبه خود با نامناسب خواندن این سفر تاکید کرده که چنین اقداماتی آن هم در شرایطی که واشنگتن با مسکو وارد یک جنگ غیرمستقیم شده است، تنها باعث نزدیک‌تر شدن چین به روسیه می‌شود و هم‌چنین بهانه بیش‌تری دست بیجینگ می‌دهد تا اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد.

نانسی پلوسی پس از خروج از تایوان در بیانیه‌ای تاکید کرد که به دلیل مخالفت و ممانعت مقام‌های چینی، تایوان نمی‌تواند در نشست‌های جهانی و از جمله نشست اخیر سازمان جهانی بهداشت شرکت کند. او در ادامه ضمن حمایت از دموکراسی تایوان تاکید کرد که هرچند ممکن است چین مانع از اعزام رهبران تایوان به مجامع جهانی شود، اما آن‌ها نمی‌توانند مانع از سفر رهبران جهان به این جزیره شوند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x