صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

قصه‌های مهاجرت؛ چه کسانی «دیپورت» می‌شوند؟

منبع دیگر اما، تقلب در روند تخلیه را دلیل دیپورت می‌گویند. به گفته این منبع، افرادی که با پرداخت پول و با طیاره کام‌ایر منتقل شده‌اند، به زودی برگشت داده خواهند شد. این منبع گفته دلیل این که ورود پناهجویان به امریکا متوقف شده نیز همین مسئله است.

چهار ماه بی‌سرنوشتی و بی‌خانمانی، اکنون در آستانه‌ی بازگشت به سرزمینی که هیچ چیز در آن‌جا تضمین نشده است. بسیاری از کسانی که در عملیات تخلیه به بیرون از کشور رفته‌اند، هنوزهم بین ماندن در خارج و پس آمدن ناخواسته به کشور، تردید دارند.

پیک‌آفتاب: روزانه با بسیاری از آن‌هایی که افغانستان را ترک کرده‌اند، در ارتباط می‌شویم و یا بهتر این است که آن‌ها تماس می‌گیرند. روایت‌های گوناگون از وضعیت پناهجویان در کشورهای مختلف و از کمپ‌های پناهجویی ارائه می‌شود.

ویدیویی از کشور صربستان از یکی از کمپ‌ها در اختیار خبرگزاری پیک‌آفتاب قرار داده شده که نشان می‌دهد، پناهجویان دست‌کم در این کمپ در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برند و به دلیل نبود جا، مجبور هستند از سالن‌های غذاخوری هوتل‌ها به عنوان محل خواب و بود و باش نیز استفاده کنند.

وضعیت ناگوار پناهجویان افغانستانی در کشورهای مختلف دنیا

پناهجویی از فرانسه اما روایت متفاوت دارد؛ محل بودوباش مناسب و رسیدگی عالی به پناهجویان در کمپ‌های مختلف این کشور که البته کمپ نیست و هوتل‌ها را به عنوان کمپ درست کرده‌اند. توزیع امکانات مناسب باعث شده که پناهجویان در آنجا احساس راحتی کنند.

در حالی که برخی پناهجویان از کمپ‌ها خارج شده‌اند و زندگی عادی خود در شماری از کشورهای اروپایی و امریکایی را شروع کرده‌اند، شمار زیادی هنوز هم ماه‌ها است که در کمپ‌ها حضور دارند و برخی از این پناهجویان به‌خصوص در قطر از عدم رسیدگی به کارهای‌شان شکایت دارند. برخی پناهجویان هم می‌گویند با آن که از کمپ بیرون شده و برای‌شان خانه داده شده است، اما هنوز برای‌شان «بیمه صحی و مجوز کار» داده نشده است.

قصه‌ی جدی‌تر اما، داستان بازگشت یا همان «دیپورت» است. گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از افرادی که در عملیات بحرانی تخلیه از افغانستان به بیرون رفته‌اند، اکنون زمزمه‌های بازگشت‌شان مطرح شده است. بسیاری از این پناهجویان را حالا این توهم که چه کسی با سرنوشت بازگشت روبه‌رو می‌شود، ناآرام کرده است.

گفته می‌شود که توقف ورود پناهجویان به امریکا نیز به همین دلیل صورت گرفته است. امریکایی‌ها در حال بررسی هستند که چه کسی باید دیپورت شود. بازگشتی‌ها تنها از قطر می‌آیند یا از کشورهای دیگر نیز؟

یک منبع که نمی‌خواهد از او نام گرفته شود، به پیک‌آفتاب می‌گوید: “شماری از مقامات دولتی و قوماندان‌های محلی که در پرونده‌های فساد و قتل‌ها دست دارند، قرار است به زودی به کشور برگردانده شوند.” منبع می‌افزاید که این افراد از قطر به برخی کشورهای آفریقایی انتقال داده شده و بررسی پرونده‌های آنها رو به اتمام است و قرار است به کشور بازگشت داده شوند: “بایومتریک این افراد تمام شده و قرار است پس فرستاده شوند.”

منبع دیگر اما، تقلب در روند تخلیه را دلیل دیپورت می‌گویند. به گفته این منبع، افرادی که با پرداخت پول و با طیاره کام‌ایر منتقل شده‌اند، به زودی برگشت داده خواهند شد. این منبع گفته دلیل این که ورود پناهجویان به امریکا متوقف شده نیز همین مسئله است.

این درحالی است که شماری از پناهجویان نیز به صورت خود خواسته می‌خواهند به وطن برگردند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x