صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

فردی که «بهره‌گیری» را به چالش کشید؛ شوجی موریموتر در بدل «انجام هیچ‌کاری» معاش دریافت می‌کند

شوجی موریموتو، شهروند 38 ساله توکیو یک شغل رویایی دارد. او در بدل انجام «هیچ کاری» معاش دریافت می‌کند.

شوجی موریموتو، شهروند 38 ساله توکیو یک شغل رویایی دارد. او در بدل انجام «هیچ کاری» معاش دریافت می‌کند.

پیک‌آفتاب: این باشنده 38 ساله توکیو در بدل هر ساعت، 10 هزار ین معادل 71 دالر امریکایی دریافت می‌کند تا تنها به عنوان «یک هم‌راه» در کنار مشتریان خود باشد.

موریموتو به رویترز گفته که من خود را کرایه می‌دهم. او در این خصوص تصریح کرده است: “کار من این است که هر جایی که مشتریانم می‌خواهند، بروم و هیچ کار خاصی انجام ندهم، ولی معاش بگیرم”.

وی افزوده که در چهار سال گذشته، حدود 4 هزار جلسه را با مشتریانش سپری کرده است. موریموتو با هیکلی لاغر و ظاهری متوسط، اکنون نزدیک به چهار میلیون دنبال‌کننده در توییتر دارد. او معمولاً از طریق توییتر مشتریان خود را پیدا می‌کند.

تقریباً یک چهارم مشتریان او، بار بار به او مراجعه می‌کنند. از جمله یکی از آن‌ها او را 270 بار استخدام کرده است.

باری او پیشنهاد دریافت کرد که به فردی در انتقال یخچال کمک کند، هم‌چنین یکی از پیشنهادها از او می‌خواست با فردی به کامبوج برود. او هر دوی این پیشنهادها را رد کرد. زیرا شغل او این است که کاری انجام ندهد. او هم‌چنین هیچ درخواست جنسی را قبول نمی‌کند.

هفته گذشته، موریموتو روبه‌روی آرونا چیدا، یک تحلیل‌گر اطلاعات 27 ساله‌ای نشست که برای اولین بار ساری پوشیده بود. آن دو مشغول گفتگوی پراکنده و خوردن و نوشیدن چای و کیک شدند.

چیدا می‌خواست برای اولین بار لباس هندی را در مکان‌های عمومی بپوشد، اما نگران بود که ممکن است باعث شرم‌ساری دوستانش شود. بنابراین، تصمیم گرفت موریموتو را استخدام کند تا با او بیرون برود.

قبل از این‌که موریموتو شغل واقعی خود را پیدا کند، در یک انتشارات کار می‌کرد و اغلباً مسئولان این شرکت او را سرزنش می‌کردند که بیکاره است و هیچ کاری نمی‌کند.

او به رویترز گفته است: “من به این فکر کردم که اگر توانایی خود در زمینه «هیچ کار نکردن» را تبدیل به خدمتی برای مشتریان کنم، چه اتفاق خواهد افتاد”.

اکنون او شغلی ایجاد کرده است که مردم تنها را هم‌راهی می‌کند و از تنهایی بیرون می‌کند. او با کسب‌وکاری که راه انداخته، از خانواده خود حمایت می‌کند.

اگرچه او میزان درآمد خود را افشا نمی‌کند، اما می‌گوید روزانه یکی دو تن از مشتریان خود را ملاقات می‌کند. او گفت پیش از همه‌گیری کووید-19، سه یا چهار نفر را می‌دیده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است موریموتو در حالی که روز چهارشنبه‌ را در توکیو سپری می‌کرد و هیچ کار قابل‌توجهی برای انجام دادن نداشت، به ماهیت عجیب شغل خود فکر کرد. به گفته رویترز، به نظر می‌رسد که او جامعه‌ای را زیر سوال می‌برد که به «بهره‌وری» ارزش می‌دهد و «بی‌فایده» بودن را به سخره می‌گیرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x